Statsbudsjettet for 2016 er på vei.
Det betyr at man i morgen kommer til å få svar på om norske oljeprosjekter klarer å holde seg innenfor budsjett og tid, eller om de sprekker.
Mye tyder på at det – som i fjor – vil bli kraftige kostnadssmeller på sokkelprosjektene. For ett år siden ble det meldt om totale sprekker på hele 29 milliarder kroner.
Les også: Da Yme allerede var tre år forsinket, manglet over tre MILLIONER timers jobb
Kan bli 50 prosent dyrere
Allerede vet vi at Goliat-prosjektet har sprukket med over 15 milliarder. Ikke uventet – og ifølge Stavanger Aftenblad – vil dette tallet ha økt fra fjorårets budsjett til nå.
Nøyaktig hvor mye er ikke klart, men Goliat har heller ikke klart å komme seg i produksjon som planlagt.
– Problemene fortsetter jo for dette prosjektet, med ytterligere forsinkelser. Med nytt kostnadsestimat vil kanskje sluttregningen bli 50 prosent høyere enn først planlagt, sier Espen Erlingsen i analyseselskapet Rystad Energy.
Han har også noen stalltips til andre prosjekter som mest sannsynlig kan sprekke på tid og kost.
Blant annet nevner han Aasta Hansteen-utbyggingen i Norskehavet.
Les også: Dette feltet er en av de viktigste grunnene til at oljeprisen stuper
Marginale Aasta
Som Teknisk Ukeblad tidligere har skrevet har Statoil opplevd forsinkelser i prosjektet – som bygges på det samme koreanske verftet som det sterkt forsinkede Goliat-prosjektet.
– Det ryktes at det er forsinkelser på Aasta Hansteen. Planen var at skroget skulle seile fra verftet i sommer, men det ser ikke ut til å ha skjedd, sier Erlingsen.
Han peker på at prosjektet i utgangspunktet var marginalt.
– Det betyr at prosjektet ikke tåler altfor store kostnadsøkninger, sier han.
Les også: Splitter nye Gudrun fikk helidekk fra Kina. Nå slår det sprekker
– Ingen endring
Statoil sier til Teknisk Ukeblad at de ikke kommer til å gi noe informasjon før statsbudsjettet er klart.
Når det gjelder eventuelle forsinkelser, sier pressetalsmann Knut Rostad at det ikke er noe nytt å melde. Tidligere har de bekreftet at fremdriftsplanen er revidert, men at oppstartstidspunktet er det samme.
– Det er ingenting som har endret seg rundt dette, sier Rostad til Teknisk Ukeblad.
Les også: Statoil står bak tiårets største britiske prosjekt. Nå er det forsinket fra Korea
Svaret på Asia-bølgen
Ytterligere et Korea-prosjekt, Totals Martin Linge, har opplevd forsinkelser, noe Teknisk Ukeblad tidligere har meldt, samt at operatøren selv har fortalt om forsinkelser.
– Total har allerede varslet forsinkelser på Martin Linge. Jeg forventer derfor kostnadsøkninger, sier Erlingsen i Rystad Energy.
Han peker også på et knippe andre prosjekter det har vært stillere rundt. Både Gina Krog, Ivar Aasen og Edvard Grieg.
– Det norske har langt på vei lovet at Aasen blir levert på tid og kostnadsestimat. Spørsmålet er om det vil glippe med dyrere dollar, sier han.
Erlingsen sier at det også skal bli spennende å se hvordan Edvard Grieg – som er det eneste «norske» prosjektet.
– På mange måter vil vi få svaret på hvordan utbyggingsbølgen i Asia har gått. Om det kun er Grieg – som er bygget i Norge – som greier å levere på kostnadsestimat, er det et godt argument for norske verft, sier han.
Les også: Dette bildet får det til å gå kaldt nedover ryggen på norsk offshorenæring