Denne uka var det planlagt at det første av tilsammen syv stålelementer skulle løftes på plass. Men vind og høye bølger satte stopper for oppdraget til det store kranskipet som er leid inn for jobben. Nå håper prosjektledelsen at være skal bli bedre til uken. I så fall skal det være mulig å få heist på plass ett element hver dag, forteller de på sin facebookside.
Lepsøybrua er en del av det store prosjektet Nordøyvegen på fylkesvei 659 i Møre og Romsdal. Fastlandforbindelsen bygges for de rundt 2700 menneskene som bor på Harøya, Fjørtofta, Skuløya/Flemsøya, Haramsøya og Lepsøya, og knytter øybefolkningen til resten av Ålesund kommune.
Prosjektet har en totalkostnad på i overkant av fem milliarder kroner.
Norge kan tjene på Ukrainas krig mot Russland, mener tech-eksperter
Dansk underentreprenør
Hovedentreprenør på prosjektet er Skanska, med en kontrakt på tre milliarder kroner. På Lepsøybrua bruker de en dansk underentreprenør, Bladt Industries, som startet opp arbeidene i fjor sommer.
Lepsøybrua blir 800 meter lang og bygges i betong og stål. De syv stålelementene som blir montert mellom landkarene og de seks pilarene på brua, blir kjørebanen på brua. Hvert av elementene måler mellom 114 og 118 meter og veier mellom 560 og 700 tonn.
Regjeringen: Lover byggestart på gigantprosjekt neste år
Bruker Norges største flytekran
Når arbeidet med å løfte stålseksjonene på plass starter, skjer det med kranskipet HLV Uglen, som er den største flytekranen i Norge og har en løftekapasitet på 800 tonn.
Kranløftet må skje på ettermiddagen fordi det må være flo sjø under løftet, i tillegg er løftene avhengig av både vær, vind og bølger, opplyser byggherreorganisasjonen til Møre og Romsdal fylkeskommune.
Nordøyvegen er planlagt åpnet for trafikk før sommerferien i 2022.
Første «helnorske» satellitter på vei