BRUER

Nå er den nye komposittbrua heist på plass i Austrheim 

Den nye gang- og sykkelbrua går over fylkesvei 565 på Fonnes i Austrheim kommune, og kommer på plass halvannet år etter opprinnelig plan.

Vardebrua er kommet til sin endelige plass, over fylkesvei 565 på Fonnes i Austrheim kommune
Vardebrua er kommet til sin endelige plass, over fylkesvei 565 på Fonnes i Austrheim kommune Foto: Vestland fylkeskommune
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
1. aug. 2022 - 12:34

Nylig ble Vardebrua heist på plass som en del av en 700 meter gang- og sykkelveg som bygges i regi av Vestland fylkeskommune. Brua er bygget i kompositt, og blir 24 meter lang og 3,5 meter bred. 24 minutter tok det fra brua ble løftet av bilen, til den lå på plass i landkarene.

Brua er bygd i et materiale som krever lite vedlikehold, er lettere enn en betongbru, og som i livsløpskostnad vil bli billigere siden den er beregnet å vare i 100 år og krever nesten ikke vedlikehold.

Skulle åpnes i desember 2020

Viktige personer for å få brua på plass. Fra venstre: Morten Alstadsæther, MSS (Module Solutions & Systems) , Stian Persson, Multiconsult , Andreas Kolås, Vestland fylkeskommune ,Thomas Sekse, MSS (Module Solutions & Systems) og Ed Hoogstad, FiberCore Europe <i>Foto:  Vestland fylkeskommune</i>
Viktige personer for å få brua på plass. Fra venstre: Morten Alstadsæther, MSS (Module Solutions & Systems) , Stian Persson, Multiconsult , Andreas Kolås, Vestland fylkeskommune ,Thomas Sekse, MSS (Module Solutions & Systems) og Ed Hoogstad, FiberCore Europe Foto:  Vestland fylkeskommune

Etter planen skulle brua stått ferdig i desember 2020. Vestland fylkeskommune forteller i en pressemelding at brua har vært til godkjenning hos Vegdirektoratet en stund, og at det har vært en del spørsmål knyttet til detaljer som fylkeskommunen har måttet avklare og dokumentere.

 Nå gleder vi oss over at den endelig kommer på plass slik at gang- og sykkelveien som sto ferdig i 2020 endelig kan brukes i sin helhet, sier Andreas Kolås, prosjektleder i Nordhordlandspakken.

Årsaken til den store forsinkelsen er flere, men godkjenningsprosessen av brua i Vegdirektoratet har tatt  lang tid.

Bruløsninger i kompositt er fremdeles «nytt» i Norge, og håndbok N400-Bruprosjektering detaljerer ikke bruk av FRP/Kompositt. Men håndboken åpner for bruk av kompositt, såfremt det avtales regler for det enkelte prosjekt med Vegdirektoratet.

Leverer sin sjette komposittbru i Norge

Det er selskapet MSS (Module Solutions & Systems AS) på Sola som fikk kontrakten på leveransen av brua til Vestland fylkeskommune, et oppdrag pålydende cirka 4,8 millioner kroner.

Brua er blitt produsert hos FiberCore Europe i Rotterdam. Sist fredag ble den sendt med båt fra Rotterdam til Bergen, og i kveld sendes den med bil fra Bergen til Austheim.

MSS har tidligere levert 5 komposittbruer til det norske markedet. Dette er:

Melvold: En 90 meter lang gang- og sykkelbru plassert på utsiden av
eksisterende traffikbru i betong. Leveransen består av 10 bruelementer på
10 x 3.85 meter. Vekt pr. element er ca. 3 tonn.

Hjelmeland: Gang- og sykkelbru med spennvidde på 34 meter og en bredde på 3.5
meter. Vekten er på 17 tonn, og brua kom dermed ferdig produsert på en trailer og
installert i løpet av 1 time.

Taraldsrud: Gang og sykkelbru med spennvidde på 21 meter og en bredde på 4
meter. Vekten på 22 tonn, og dermed også levert på semi trailer.

Gvammen: Et Harbourbridge konsept. Bru med spennvidde på 31,4 meter og en bredde på 2 meter. Vekten var på 8 tonn, og kom dermed ferdig produsert på en trailer.

Breivik: Temporær gang og sykkelbru med spennvidde på 22,5 meter. Vekten var
på 7,5 tonn, og kom dermed ferdig produsert på en trailer og installert i løpet av
30 min.

Les også

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.