Nylig ble Vardebrua heist på plass som en del av en 700 meter gang- og sykkelveg som bygges i regi av Vestland fylkeskommune. Brua er bygget i kompositt, og blir 24 meter lang og 3,5 meter bred. 24 minutter tok det fra brua ble løftet av bilen, til den lå på plass i landkarene.
Brua er bygd i et materiale som krever lite vedlikehold, er lettere enn en betongbru, og som i livsløpskostnad vil bli billigere siden den er beregnet å vare i 100 år og krever nesten ikke vedlikehold.
Skulle åpnes i desember 2020
Etter planen skulle brua stått ferdig i desember 2020. Vestland fylkeskommune forteller i en pressemelding at brua har vært til godkjenning hos Vegdirektoratet en stund, og at det har vært en del spørsmål knyttet til detaljer som fylkeskommunen har måttet avklare og dokumentere.
– Nå gleder vi oss over at den endelig kommer på plass slik at gang- og sykkelveien som sto ferdig i 2020 endelig kan brukes i sin helhet, sier Andreas Kolås, prosjektleder i Nordhordlandspakken.
Årsaken til den store forsinkelsen er flere, men godkjenningsprosessen av brua i Vegdirektoratet har tatt lang tid.
Bruløsninger i kompositt er fremdeles «nytt» i Norge, og håndbok N400-Bruprosjektering detaljerer ikke bruk av FRP/Kompositt. Men håndboken åpner for bruk av kompositt, såfremt det avtales regler for det enkelte prosjekt med Vegdirektoratet.
Leverer sin sjette komposittbru i Norge
Det er selskapet MSS (Module Solutions & Systems AS) på Sola som fikk kontrakten på leveransen av brua til Vestland fylkeskommune, et oppdrag pålydende cirka 4,8 millioner kroner.
Brua er blitt produsert hos FiberCore Europe i Rotterdam. Sist fredag ble den sendt med båt fra Rotterdam til Bergen, og i kveld sendes den med bil fra Bergen til Austheim.
MSS har tidligere levert 5 komposittbruer til det norske markedet. Dette er:
Melvold: En 90 meter lang gang- og sykkelbru plassert på utsiden av
eksisterende traffikbru i betong. Leveransen består av 10 bruelementer på
10 x 3.85 meter. Vekt pr. element er ca. 3 tonn.
Hjelmeland: Gang- og sykkelbru med spennvidde på 34 meter og en bredde på 3.5
meter. Vekten er på 17 tonn, og brua kom dermed ferdig produsert på en trailer og
installert i løpet av 1 time.
Taraldsrud: Gang og sykkelbru med spennvidde på 21 meter og en bredde på 4
meter. Vekten på 22 tonn, og dermed også levert på semi trailer.
Gvammen: Et Harbourbridge konsept. Bru med spennvidde på 31,4 meter og en bredde på 2 meter. Vekten var på 8 tonn, og kom dermed ferdig produsert på en trailer.
Breivik: Temporær gang og sykkelbru med spennvidde på 22,5 meter. Vekten var
på 7,5 tonn, og kom dermed ferdig produsert på en trailer og installert i løpet av
30 min.