Brua er ei hengebru fra 1956. Når kablene rives vil seilingsleden i Topdalsfjorden, samt Sømsveien og Torsvikveien, periodevis bli stengt, melder Statens vegvesen.
Det er 24 kabler som skal fjernes, og i utgangspunktet planlegger entreprenøren å fjerne en kabel om dagen. Kablene vinsjes en og en ned i sjøen mellom tårnene, påmonteres flytebøyer og trekkes i land.
![Kitemill utvikler flygende kiter eller drager som er festet til en bakkestasjon med en vinsj. De kan ta seg inn i sterke vinder i opptil 800 meter.](https://images.gfx.no/130x87/2839/2839016/20221122_160403%2520conv.jpg)
Godkjenner å bruke drager til vindkraft – norske gründere jubler
Seilingsleden i Topdalsfjorden stenges
For å ivareta sikkerheten ved nedmonteringen av kablene blir seilingsleden under Varoddbrua helt stengt. Båtførere må regne med at seilingsleden er stengt mellom klokka 07 og 19 mandag til lørdag i ukene 42-45. Båter som likevel forsøker å passere må være forberedt på å bli nektet passasje av entreprenørens tre vaktbåter. De må da også regne med å vente i flere timer før de kan slippes forbi.
Båtførere bes følge med på anvisninger fra entreprenørens vaktbåter i fjorden. Fritidsbåter skal holde minst 50 meters avstand til lektere og kranskip, og farten må reduseres til fem knop ved passering under brua.
![Energiminister Terje Aasland og statsminister Jonas Gahr Støre presenterte onsdag utfallet av den historiske havvindauksjonen.](https://images.gfx.no/130x87/2833/2833799/Havvind%25201.jpg)
Overraskende fjær i hatten til regjeringen
Sømsveien må stenges
Sømsveien og Torsvikveien må stenges under bruene når kablene tas ned i uke 42-45. Dette medfører at avkjøringen til Søm fra midlertidig omkjøringsveg for vestgående E18 blir stengt i samme periode.
Konsekvenser for gående og syklende langs Sømsveien sør for Varoddbrua blir at man må bruke dagens gang- og sykkelveg opp Torsvikkleiva, Vardåsveien, deretter videre via Haumyrheiveien og Nordheiveien.
![Hølland bru fra 1843 er 34 meter lang og krysser elva Ogna i Hå kommune.](https://images.gfx.no/130x87/2837/2837083/20220317_122207.jpg)
Sjeldent oppdrag: Denne brua fra 1843 må forsterkes – uten at det synes