Været de siste vintrene får det meste av skylda.
– Har vi en stabil, kald vinter med ti kuldegrader og nedbør, bruker vi ikke salt, sier seksjonssjef for veidrift i Bymiljøetaten, Joakim Hjertum til NRK.
– Strøsand og grus kan være et alternativ på enkelte veier, men da må vi ha snø- og isdekke for at grusen skal ligge. På enkelte veier kan vi ikke akseptere snø- og isdekke. Da må vi bruke et vinterkjemikalie, sier han.
– Jeg syns det er ille. Det er mer enn tredoblet de tre siste årene. Jeg forstår ikke at det er nødvendig å bruke på så mye veisalt på veiene og fortauene, sier Frp-politiker Camilla Wilhelmsen.
Frp fremmer nå forslag i bystyret om å erstatte veisalt med mer miljøvennlige alternativer. Camilla Wilhelmsen viser til at skadevirkningene er godt dokumenterte.
Forslaget ligner til forveksling et MDG-forslag om å fase ut veisalt fra 2012. Det fikk støtte fra et enstemmig bystyre.
– At det tar lengre tid enn jeg trodde i 2012 kan vi nok slå fast, sier fungerende miljø- og samferdselsbyråd Hanna Marcussen (MDG) til NRK.