For en snau måned siden erklærte IBMs sjefsteknolog i Norge, Tom Rojahn, at cloud computing ligger langt frem i tid.
Nettsky
Enkle løsninger, som tilgang til kalender og tekstbehandling over nettet er ikke ekte cloud computing, eller nettskytjenester, ifølge Rojahn.
– Vi sikter mot store miljøer, som bank og finans, sa sjefsteknologen til Teknisk Ukeblad og understreket at det gjenstår mye utviklingsarbeid før profesjonelle brukere kan ha tilgang til sine løsninger når som helst og hvor som helst.
Konsernet har foreløpig satt av 100 millioner dollar og 200 hoder til utvikling.
Både Apple og Google har vært på markedet en stund med enklere løsninger. Strategien er å levere egne nettskyprodukter, som IBM kaller det.
Les også:
Globale sentre
Konsernet har etablert 13 sentre verden over for å spre tjenesten.
Blant nykommerne er den nettbaserte tjenesten Bluehouse, som leverandøren kaller det første sosiale nettverket i ”skyen”.
Her kan bedrifter kommunisere sikkert gjennom brannvegger, dele dokumenter, kontaktlister og prosjektarbeid, samt arrangere nettverksbaserte møter og bygge sosiale nettverk, både internt og utenfor egen virksomhet.
Les også: Grønn IT på hype-toppen
Konkurranse
Sjefsteknolog Tom Rojahn avviser at IBM har endret holdning.
– Dette er et uttrykk for at vi også er interessert i å være på noen andre markedssegmenter, sier Rojahn.
– IBM er med andre ord nødt til å møte konkurransen?
– Hvis jeg får lov til å svare på en annen måte, kan man spørre hva som er drivkraften til cloud computing. Brukerne vil ha tilgang til dokumenter og kalender uansett hvor de befinner seg, men bedriftene deres holder igjen. De er redde for at informasjon skal komme på avveie eller bli utsatt for virusangrep. Derfor har vi utviklet en sikker løsning på dette nivået, svarer Rojahn.