Mandag var det anbudsåpning på forberedende arbeider på fylkesvei 698 og sikringsarbeider på fylkesvei 60 i Stryn. Det dreier seg om fjerning av skog, sprengning og issikring.
LES OGSÅ: Tak eller ikke på arbeidskurven under tunnelrensk?
Tunnelbygging
På strekningen Blakset-Robjørgane skal det utføres sikringsarbeider som forberedelse til den planlagte Blaksettunnelen.
Arbeidet omfatter vegetasjonsrydding, montering av steinsprangjerde ved begge påhugg. Over disse skal det også renskes og sikres.
– Det skal i tillegg gjøres utbedringer på veien for å legge bedre til rette for massetransport, forteller Vegar Bøe i Statens vegvesen til veier24.
Kontrakten inneholder også sikring av flere gamle skjæringer på fylkesvei 60 mellom Stryn og Loen. Her er det i dag mye isproblematikk, forteller Bøe.
Kontrakten har en varighet på fem måneder.
Disse har meldt seg til jobben:
Kveen: 14.578.550
Norsk Bergsikring: 18.418.750
K A Austad: 19.389.605,50
Volda Maskin: 19.430.945
To tunneler i en kontrakt
Når dette arbeidet er fullført, er det klart for å bygge den nye Blaksettunnelen som blir 1150 meter lang. Denne inngår i en totalenterprise sammen med den planlagte Flotunnellen mellom Veslebygda og Flo på fylkesvei 722. Denne får en lengde på omlag 3900 meter.
Bøe forteller at reguleringsplanen for Blaksettunellen ble vedtatt i forrige uke, og at man nå starter jobben med grunnerverv.
Ifølge Statens vegvesen er Flotunnelen kostnadsberegnet til 640 millioner kroner, mens Blaksettunnelen har en estimert kostnad på 237 millioner kroner.
– Vi håper å kunne lyse ut totalentreprisen på de to tunnelene i september, forteller han.