Griff Aviation bygger store og fleksible droner med stadig større løftekapasitet. Med design og teknologi i verdensklasse er selskapet med på å definere på nytt hva droner kan brukes til.
På dronefabrikken i Sykkylven har det vært et helt spesielt år. Parallelt med utviklingen av nye droner har Griff Aviation sikret seg sertifiseringer som flyfabrikk, og ikke minst jobbet intensivt med å skaffe nye kunder og investorer.
Nye bruksområder
Behovet for store droner meldte seg for gründer Leif Johan Holand da han ønsket å kunne bruke profesjonelt filmutstyr fra lufta, uten å måtte ta i bruk helikopter hver gang. Etter hvert har de mulige bruksområdene blitt stadig flere.
Griff Aviation har ikke bare oppskalert vanlige forbrukerdroner. Fokuset har hele tiden vært å forholde seg til industrielle standarder og grundige sertifiseringer, slik at dronene trygt kan brukes til tunge og viktige oppgaver. Samtidig har de lagt stor vekt på et funksjonelt og lekkert design. Navnet Griff kommer fra fabeldyret med samme navn.
Luftas traktor
Gründerne ser på Griff-dronene som en slags luftas traktor, en plattform som enkelt kan tilpasses behovene som måtte dukke opp. Det er bare å koble på riktig ekstrautstyr.
Nå er faktisk også landbruket et av de viktigste satsingsområdene for Griff Aviation, der sprøyting av store landområder vil kunne gjøres uten helikoptere og fly som i dag. Havbruk er like aktuelt, og ikke minst offshore-markedet for lasting og forsyninger. Listen over bransjer og bruksområder er etter hvert blitt svært lang, det samme gjelder antall interessenter verden over. Dette er et produkt markedet etterspør.
- Norwegian Tech Award kandidat 1: Airthings ekspanderer
Et nytt marked
– Det har aldri vært vår intensjon å konkurrere ut helikoptere. Men det finnes et vakuum - et ganske stort marked slik vi anser det, fra der dagens kommersielle droner slutter i kapasitet, til man begynner med helikopter. Skepsis er alltid den første reaksjonen, men ny teknologi gir altså helt nye muligheter. Hvis man tenker litt annerledes, sa produksjonssjef Svein Even Blakstad da TU besøkte dronefabrikken tidligere i år.
Løftekapasiteten er noe som stadig utvikles mot kommende modeller, men allerede den første utgaven av Griff 135 vil kunne løfte over 30 kilo i 30-45 minutter. Senere kan det bli snakk om hundrevis av kilo.
Får plass i varebil
Dronene er laget modulære, med redundans på alle kritiske funksjoner. De kan pakkes ned, settes sammen og driftes normalt uten bruk av verktøy, og tross størrelsen går det fint an å ta med alt som trengs i en liten varebil.
Selskapet opplyser at de nå har skaffet kapital til å ferdigstille modellene Griff 135 og Griff 200, samt det som trengs i kommersialieringsfasen av selskapet.
Levering i 2019
Ambisjonene nå er å være leveringsklar med de første dronene rundt mars/april 2019.
Selskapet har også fått utviklingskontrakter til å bygge ut plattformen, og etter hvert utvikle en helt ny plattform. Dette arbeidet planlegges ferdig til 2020.