Herbert Diess, Volkswagens konsernsjef, sier av den nye elektriske ID.3 blir hele 40 prosent billigere å bygge enn den utgående e-Golf.
- Mesteparten av kostnadsreduksjonen kommer fra celler og batterisystemet. Fem til ti prosent av besparelsen kommer fra at hele fabrikken er dedikert produksjon av elektriske kjøretøy, sier Diess til Reuters.
![Motoren til ID.3 er kompakt nok til å få plass i en sportsbag. <i>Foto: Volkswagen AG</i>](https://images.gfx.no/290x/2498/2498225/DB2019AL02473_large.jpg)
Bygget som elbil fra grunnen
Mye av forklaringen er at e-Golf var en konvertering av den fossildrevne Golf-modellen, og altså ikke bygget som elbil fra bunnen. Volkswagen skal produsere ID.3 i et langt større volum, som også får ned kostnadene per bil. Kostnadsreduksjonen er en av faktorene som gjør at VW har tro på at det skal gå an å gire om produksjonen fra forbrenningsmotorer til batteridrevne biler - uten å tape penger.
![Elmotoren i ID.3 kalles APP 310, og får deler fra en rekke ulike fabrikker i Tyskland. <i>Foto: Volkswagen AG</i>](https://images.gfx.no/580x/2498/2498219/DB2019AL02471_large.jpg)
Tidligere denne måneden begynte produksjonen av ID.3 i Zwickau, med både Diess, Angela Merkel og tu.no til stede. Zwickau-fabrikken produserte tidligere biler med forbrenningsmotor, men er nå bygget om til å kun skulle lage elektriske biler.
![Med det nye lade- og solenergisystemet kan man spare opptil 40 prosent av ladekostnadene, hevder Andreas Thorsheim.](https://images.gfx.no/130x87/2845/2845157/otovo_portraits%25202021-12.jpg)
Andreas Thorsheim: Mener strømselskapene får en ny konkurrent
Neste høst skal ID.3 også bygges på VW-fabrikken Gläserne Manufaktur, som ligger i sentrum av Dresden. “Glassfabrikken” har vært et prestisjeprosjekt for VW-konsernet, og her er det produsert noen av konsernets mest prestisjefylte biler, som VW Phaeton og Bentley Continental Flying Spur - i tillegg til e-Golf.
VW har startet bygging av en elbilfabrikk i amerikanske Chattanooga, Tennessee. I tillegg har VW elbilfabrikker i Kina, både i Anting utenfor Shanghai og i Foshan i Guangdong-provinsen.
![Kinas president Xi Jinping og EU-kommisjonens president, Ursula von der Leyen, da de møttes i fjor.](https://images.gfx.no/130x87/2846/2846140/Xi%2520Jinping.png)
EU kan gå fra elbilrevolusjon til svinedyr handelskrig med Kina