MOTOR

Ikke bygget for ruskevær

PROBLEMER: Statens vegvesen har måttet fjerne tverrbjelken i fergebrukonstruksjonen ved åtte anløpssteder for at de nye gassfergene fra Fjord1skal ha nødvendige sikkerhetsmarginer i dårlig vær.
PROBLEMER: Statens vegvesen har måttet fjerne tverrbjelken i fergebrukonstruksjonen ved åtte anløpssteder for at de nye gassfergene fra Fjord1skal ha nødvendige sikkerhetsmarginer i dårlig vær. Bilde: Harald M. Valderhaug
Truls Tunmo
5. jan. 2007 - 08:07

Men nå er problemet løst – bare fem dager før M/F Bergensfjord ble satt i drift denne uken.

Det var på tampen av fjoråret at anløpsproblemene for de nye gassfergene ble kjent. Nå er imidlertid Fjord 1 sikre på at fergene kan legge til kai selv om sjøen er høy og ustabil.

Neseproblem

– Det egentlige problemet er at fergene - det vil si bulben ( nesen på baugen, rett under vannlinjen, red.anm.) - kunne komme for langt inn under kaia, og på den måten skade denne med støt mot en tverrbjelke som sitter under bilbrua, forklarer stabsdirektør i Fjord 1 Fylkesbåtene, Hallgeir Kleppe.

Nå har imidletrtid Statens vegvesen fjernet tverrbjelken i fergebrukonstruksjonen.

– Dermed har vi fått de marginene vi skal ha for drift under ugunstige værforhold, opplyser Hallgeir Kleppe.



Bygget som planlagt

Han sier at de fem nye gassfergene er bygget i samsvar med de tegningene som har vært gjeldene under hele konstruksjonsprosessen.

– Jeg vil derfor ikke kommentere skyldsspørsmålet, sier Kleppe.

Prosjektleder for byggingen av gassfergene, Per Gunnar Søvik, vil heller ikke legge skylden på noen.

– Men det er klart det har skjedd en kommunikasjonssvikt et eller annet sted i prosessen. Det har ikke blitt tatt hensyn til skipets konstruksjon da Statens vegvesen bygget kaianleggene, sier Søvik.



Utbedret

Problemene med anløpskaiene oppdaget Statens vegvesen først under en testkjøring med en av fergene.

– Vi hadde testkjøring med M/F Bergensfjord den 28. november i fjor mellom Arsvågen og Mortavika. Det var da vi oppdaget at ved uheldige omstendigheter som dårlig vær, ble fergen liggende og hive opp og ned, sier prosjektleder Rune Sandven i Statens vegvesen, gassfergeprosjektet E39.

Alle fjernet

Dermed kunne man risikere at båtens bulb kunne treffe sikringsbjelken til bilbrua.

Nå er samtlige sikringsbjelker ved de åtte fergekaiene i sambandet Halhjem-Sandvikvåg og Arsvågen-Mortavika fjernet, sier Rune Sandven.

Hva med skyldsspørsmålet?

– Det er vi blitt enige om å ikke kommentere, sier han.



Flåtetrøbbel

Problemene ved fergekaiene har ikke vært de eneste for de nye gassfergene. Nylig skrev bt.no at tester avslører at redningsflåter ikke folder seg ut når de treffer vannet.

Feilen ble oppdaget i to tester i julen – den siste om bord på M/F Stavangerfjord i romjulen.

Pakkes om

Ifølge bt.no har hver ferge fire flåter med plass til totalt 600 mann. Flåtene er pakket i et skall. Når skallet treffer sjøen, skal det åpne seg, og flåten folde seg ut.

– Her har vi fått et problem. Vi håper å rette på dette ved hjelp av små justeringer, blant annet ved å pakke flåtene på en litt annen måte, sier direktør Runar Paulsen i Brude Safety AS i Ålesund til bt.no. Det er dette selskapet som har levert flåtene.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.