Ifølge Aftenposten brukte morgentoget fra Oslo til Bergen ett minutt kortere tid i 1982 enn i dag.
Langsomt
13. mai 1982 brukte toget 6 timer og 41 minutter på strekningen. I dag bruker toget ett minutt mer.
NSBs milliardinvesteringer på nye tog har altså ikke gitt høyere hastighet på Bergensbanen.
Liv Signe Navarsete har følgende forklaring.
Lover ingenting
- Vekslende regjeringer har ikke satset på infrastrukturbygging på tog. De pengene som har vært lagt inn, har ikke vært tilstrekkelig for å få et moderne jernbanenett, og har vært konsentrert om de folketette områdene, ikke de lange linjene, sier Navarsete til avisen.
Hun er vag i spørsmålet om konkrete tiltak, og antyder at høyhastighetstog ikke har førsteprioritet.
- Vi vil fortsette fremover. Så blir det en diskusjon om hvilken strategi vi skal ha. Satser vi på høyhastighetstog, vil det ha konsekvenser for de eksisterende toglinjene. Det blir en viktig debatt, sier Navarsete.