De 17 største byggeprosjektene i Norge med byggestart før november, beløper seg til nær 20 milliarder kroner.
I forrige halvår var de 20 største prosjektene verdt 15 milliarder kroner. På papiret kan det dermed se noe lysere ut for bygg- og anlegg.
Store beløp
De fem største byggeprosjektene i hvert av landets 19 fylker beløper seg totalt til i overkant av 43 milliarder kroner. Tallene er hentet fra databasen til Norge Bygges.
Det er vanskelig å si om økningen på nær 25 prosent fra det ene halvåret til det neste kan tilskrives regjeringens krisepakker, eller om det andre feilkilder.
Gamle datoer
Byggenæringens landsforening tviler på at det virkelig settes i gang så mange prosjekter til så høye summer.
Direktør Audun Lågøyr tror tallene i basen er basert på gamle planer da alt så mye lysere ut.
– I det øyeblikk markedet faller og finansieringen blir borte, oppstår det store sprik i forhold til planer og det som virkelig settes i gang, sier Lågøyr.
Mistet finansiering
Han tror at mange prosjekter har mistet finansieringen eller ikke fått den helt på plass, selv om byggetillatelser og papirer for øvrig er i orden.
Det gjelder ett av prosjektene som sto høyt på lista i Nordland. Der står det at Narvikgården AS står bak et to-milliarders prosjekt for utvikling av Havnefronten bydel.
– Der er vi ikke i mål med finansieringen, så vi snakker tidligst 2010, asier Lars Skjønnås far det kommunale eiendoms- og utviklingsselskapet Narvikgården AS.
Luftige planer
I Nordland jobber de også med planer for Polarsirkelen flyplass i Mo i Rana. Kommunedelplanen for ny flyplass på Hauan er vedtatt i plan- og ressursutvalget i Rana kommune. Likevel blir det ikke anleggsarbeid i år.
– Det blir ikke noen bygging her på lang tid, og tidligst neste år, sier daglig leder i Polarsirkelen lufthavnutvikling, Henrik Johansen.
De to Nordlandsprosjektene passer godt inn i BNLs bilde.
– Vi har hørt dette fra flere av våre medlemmer. De har satt startdatoer som så må endres fordi prosjektene ikke blir finansiert til tross for at det formelt sett er i orden, men investorer trekker seg, sier Lågøyr.
Database
De høye byggeprosjekttallene stammer fra databasen til Norge Bygges, som baserer seg på åpne kilder, både offentlige og private, for bygg- og anleggsprosjekter.
Daglig leder Thron Alm er ikke glad for at basen inneholder feil i forhold til byggestart.
– Vi forsøker å fange opp prosjekter så tidlig som mulig, gjerne før kontrakter og alt er på plass. Da kan det skje mye i forhold til planlagt oppstart da vi registrerte prosjektet og det som er reell oppstart, sier Alm.
Veiutbygging
Akershus fylke kommer best ut i vår oversikt. Fem store prosjekter verdt 5,5 milliarder skal i gang før november, ifølge Norge Bygges.
Hordaland og Rogaland følger på neste plass med fem prosjekter hver på til sammen ca. 3,8 milliarder kroner.
I Akershus skal E6 utvides til firefeltsvei mellom Dal og Minnesund. Den kontrakten er på to milliarder koner
Labert i industriland
I Telemark har bygg- og anleggssektoren mindre å glede seg over. De fem største bygg- og anleggsprosjektene i industrifylket beløper seg til kun 600 millioner kroner de neste seks månedene.
I Telemark er det hytte- og bolighusbygging som bidrar med noen av oppdragene til entreprenører i fylket.
Nest sist er Sogn og Fjordane, der ny bydel i Førde og leilighetshotell i Gulen sørger for noe å gjøre for byggenæringen.
Finnmark er på tredje nederste plass med fem prosjekter til 975 millioner kroner. Flerbolighus og parkeringshus bidrar mest på lista her.
Vestfold
På delt tredjeplass finner vi et veiprosjekt og et byggeprosjekt. I Vestfold skal E 18 utvides til firefelts vei mellom Sky og Langangen.
Der skal det tildeles kontrakter verdt 1,6 milliarder kroner. Det samme koster utbygging av et kjøpesenter.
Det er Buskerud storsenter i Krokstadelva som utvides for 1,6 milliarder kroner. Begge disse prosjektene settes i gang i september i år.
Usikker byggestart
Databasen inneholder visse usikkerhetsmomenter.
Data kan være samlet inn for en stund tilbake slik at usikkerhet om reguleringsplaner og eventuelle konsesjoner ikke var 100 klarlagt.
Enkelte prosjekter er derfor oppført med en mulig startdato innen seks måneder fram i tid, mens man i realiteten venter på offentlig godkjenning og finansiering.