IT

– Ikke tro at det blir lett

ADVARSEL: Medlemsbedriftene til IKT Norge og næringsutviklingsdirektør Fredrik Syversen må være forberedt på hardt arbeid for å komme inn på det afrikanske markedet. Her er han i samtale med mobilbrukeren Eric Keli i Cape Town.
ADVARSEL: Medlemsbedriftene til IKT Norge og næringsutviklingsdirektør Fredrik Syversen må være forberedt på hardt arbeid for å komme inn på det afrikanske markedet. Her er han i samtale med mobilbrukeren Eric Keli i Cape Town. Bilde: Børge Jomaas, Innovasjon Norge
Espen Zachariassen
24. nov. 2009 - 15:22
Vis mer

Med kongeparet i spissen deltar 13 IT-virksomheter på statsbesøket til Sør-Afrika denne uken. Målet er å skaffe seg kontakter som kan utvide eller sikre nye markedsandeler i et IT- og telekommarked som er i ferd med å ta av for alvor.



Enorm vekst

– Veksten i mobilpenetrasjonen er enorm. Fra 2003 frem til i dag er denne økt fra 5 prosent til 30 prosent på dette kontinentet, sier Fredrik Syversen, direktør for næringsutvikling hos IKT Norge.



Rett tid

Innovasjon Norge leder delegasjonen i Sør-Afrika og mener at tidspunktet for å prøve seg her er det rette.

– Potensialet på IT-sektoren er enormt for dem som satser riktig og langsiktig, sier direktør Bjørn Eriksen ved Sør-Afrika-kontoret.

Noen norske foretak er allerede inne på markedet. Blant annet Opera ser store muligheter.

Les mer her: Usikker satsing i Afrika



Mest mobil

På mobilsiden handler om å få tilgang gjennom avtaler med de store teleoperatørene, ifølge IKT Norge.

– Operatørene i Sør-Afrika er store i hele Afrika, så det å få til langsiktige avtaler med disse vil gi våre aktører muligheten til å nå store brukermasser. I tillegg er mange interessert i løsninger som kan gi mobilt innhold, sier Fredrik Syversen.


Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Et viktig skritt mot enda smartere boliger
Et viktig skritt mot enda smartere boliger

Boost

Han illustrerer med trønderbedriften Boost, som har avtaler med den største fotballklubben i Sør-Afrika, Kaizer Chiefs for å gi deres fans muligheten til å følge laget sitt via mobiltelefon.

– Det er mange lignende muligheter i et land med men titalls millioner mobilabonnenter i alle befolkningsgrupper, sier Syversen.



Kommer ikke rekende

Bjørn Eriksen hos Innovasjon Norge advarer imidlertid mot å tro at store inntekter kommer flytende av seg selv.

– Det er en utfordring at veldig mange bedrifter som vil inn i markedet i Sør-Afrika undervurderer oppfølgingen av partnerne. Man kan ikke bare møte opp én gang og håpe at internettkontakt ordner resten, sier han til Teknisk Ukeblad.

– Det er nå det gjelder, men her er det om å gjøre å tenke langsiktig og vite at det ikke er gratis å komme inn på markedet. Og personlig kontakt over tid er helt avgjørende, sier han.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.