Med kongeparet i spissen deltar 13 IT-virksomheter på statsbesøket til Sør-Afrika denne uken. Målet er å skaffe seg kontakter som kan utvide eller sikre nye markedsandeler i et IT- og telekommarked som er i ferd med å ta av for alvor.
Enorm vekst
– Veksten i mobilpenetrasjonen er enorm. Fra 2003 frem til i dag er denne økt fra 5 prosent til 30 prosent på dette kontinentet, sier Fredrik Syversen, direktør for næringsutvikling hos IKT Norge.
Rett tid
Innovasjon Norge leder delegasjonen i Sør-Afrika og mener at tidspunktet for å prøve seg her er det rette.
– Potensialet på IT-sektoren er enormt for dem som satser riktig og langsiktig, sier direktør Bjørn Eriksen ved Sør-Afrika-kontoret.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Noen norske foretak er allerede inne på markedet. Blant annet Opera ser store muligheter.
Les mer her: Usikker satsing i Afrika
Mest mobil
På mobilsiden handler om å få tilgang gjennom avtaler med de store teleoperatørene, ifølge IKT Norge.
– Operatørene i Sør-Afrika er store i hele Afrika, så det å få til langsiktige avtaler med disse vil gi våre aktører muligheten til å nå store brukermasser. I tillegg er mange interessert i løsninger som kan gi mobilt innhold, sier Fredrik Syversen.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Et viktig skritt mot enda smartere boliger](https://images.gfx.no/1000x333/2842/2842827/KNX_Hybrid_modul.jpg)
Boost
Han illustrerer med trønderbedriften Boost, som har avtaler med den største fotballklubben i Sør-Afrika, Kaizer Chiefs for å gi deres fans muligheten til å følge laget sitt via mobiltelefon.
– Det er mange lignende muligheter i et land med men titalls millioner mobilabonnenter i alle befolkningsgrupper, sier Syversen.
Kommer ikke rekende
Bjørn Eriksen hos Innovasjon Norge advarer imidlertid mot å tro at store inntekter kommer flytende av seg selv.
– Det er en utfordring at veldig mange bedrifter som vil inn i markedet i Sør-Afrika undervurderer oppfølgingen av partnerne. Man kan ikke bare møte opp én gang og håpe at internettkontakt ordner resten, sier han til Teknisk Ukeblad.
– Det er nå det gjelder, men her er det om å gjøre å tenke langsiktig og vite at det ikke er gratis å komme inn på markedet. Og personlig kontakt over tid er helt avgjørende, sier han.