Arktiske strøk skal beskyttes bedre mot oljesøl og gasskip skal følge norske sikkerhetskrav.
Det har norske myndigheter endelig fått gjennomslag for i IMO.
Tar høyde for ny teknikk
International Maritime Organisation vil i mai vedta de samme retningslinjer Norge har for sikkerhet for skip som går på gass.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Retningslinjene kan også brukes for nye teknologier som kan tas i bruk i framtida, som for eksempel brenselceller.
Seig oljejobb
Norge har også i en årrekke jobber for å få et forbud mot bruk av tungolje i Antarktis.
Norge har vært en sterk pådriver i dette arbeidet på grunn av de ulykkene som har skjedd i Antarktis og de store miljøutfordringene som søl av tungolje vil forårsake i de sårbare farvannene.
Første trinn
Det er i første rekke en underkomité i IMO, Bulk, Liquid and Gases” (BLG) i London, som har gått inn for de norske miljø- og sikkerhetstiltakene.
Sjøfartsdirektoratet regner med at endelig vedtak om at IMO vil ta retningslinjene for gasskip inn i sitt regelverk kommer i mai.
Forbudet mot tungolje vil etter planen bli vedtatt i juli i år. Dermed blir det en IMO-kode som gjelder all internasjonal sjøfart.
Lang vei
– Vi er svært fornøyd med at vi endelig får noe på plass selv om mye gjenstår. Retningslinjene for gasskip skal endelig godkjennes av MSC i mai 2009, men det antas å bli en proformasak, sier fungerende sjøfartsdirektør Sigurd Gude i en pressemelding.
Norge har jobbet med dette siden 2004.
Miljøsak
Det knytter seg en viss usikkerhet til godkjenningen av tungoljeforbudet.
Da saken ble behandlet i komitémøtet i BLG, ble det enighet om endringsforslag til MARPOL som oversendes IMOs miljøkomité MEPC for godkjenning. MEPC møtes i juli 2009.
– Noen delegasjoner er skeptiske til endringene, men vi tror de vil bli godkjent av hovedkomiteen, opplyser Gude.