Nest lavest ligger Kruse Smith med et anbud på 331,9 mill. Deretter følger NCC (340 mill.) og Skanska (342,9 mill.). Høyest ligger et arbeidsfellesskap mellom Veidekke og Fyllingen Maskin fra Bergen, som vil ha 387,7 mill. for jobben.
Entreprisen omfatter ny E 39 mellom Vågsbotn og Hylkje nord for Bergen sentrum og ombygging av krysset mellom E 16 og E 39.
Avstanden mellom Vågsbotn og Hylkje er 1 900 meter. På 1 550 meter skal E 39 få fire felt. De siste 350 metrene blir en overgangssone mellom fire og to felt.
Eikåstunnelen blir 600 meter lang. En vesentlig del av den går gjennom betong. Til sammen skal det støpes 247 meter portaler over de to tunnelløpene. Det skal også bygges flere konstruksjoner i forbindelse med ombyggingen av krysset mellom europavegene.
Oppdraget omfatter en betydelig masseutskifting i dagsonen på E 39 nord for tunnelen.
Vedståelsesfristen går ut 2. mars. Vegvesenet tar sikte på en avgjørelse om valg av entreprenør mot slutten av februar.