Det siste anbudet kommer fra et arbeidsfellesskap mellom Isachsen Entreprenør og Strøm Gundersen. Det er på 170,6 millioner kroner.
Det laveste anbudet ligger omtrent på det nivået det skulle, i følge Vegvesenets overslag.
Hovedhensikten med omleggingen er å eliminere en farlig planovergang like nord for Heggedal stasjon. Vegstrekningen som skal etableres, blir ikke mer enn rundt 800 meter lang. De høye prisene skyldes krevende konstruksjoner. En av dem er en stor støttemur som skal fundamenteres på stålrørspæler. Den får en lengde på 220 meter og en høyde som varierer mellom fem og sju meter.
En bru som bygges over jernbanen, blir også fundamentert på stålrørspæler. Brua får en lengde på 130 meter fordelt på seks spenn. Cirka tre kilometer pæler skal slås ned under brua og støttemuren. Videre skal det bygges en 50 meter lang gang- og sykkelvegbru over en elv.
Statens vegvesen er byggherre, men også Jernbaneverket og Asker kommune er involvert i prosjektet. Jernbaneverket betaler for oppgradering av innfartsparkeringen og for en park som skal etableres på nordsiden av stasjonsbygningen der fylkesveg 204 går i dag. Kommunen betaler for nytt vann- og avløpsnett i det berørte området.
Vegvesenet tar sikte på byggestart etter sommerferien. Høsten 2015 blir jobben fullført.