Det er NCC som holder andreplassen med et anbud på 74 mill. Tredje og siste deltaker i konkurransen er Skanska som vil ha 76,7 mill.
Byggeleder Camilla Svendgård i Statens vegvesen er veldig fornøyd med resultatet.
- Vi er alltid spent på interessen når vi lyser ut et oppdrag, særlig hvis det er utenom det vanlige. Nå har vi fått pris av tre kompetente entreprenører. Den laveste prisen ligger litt lavere enn vi regnet med.
- Interessen for oppdraget var stor. Mange ba om konkurransegrunnlaget. I tillegg til de tre var det to som begynte å regne på oppdraget, men som ikke fullførte, sier Svendgård.
Brua blir forbeholdt myke trafikanter. Den skal gå ved siden av Skansenbrua - den velkjente klaffebrua som fører Dovrebanen over Skansenløpet. Landkarene til de to bruene vil ligge ganske nær hverandre, men den nye brua vil gå i bue utover mot fjorden.
Nybrua blir 98 meter lang. Den svingbare delen blir 51 meter. I motsetning til det som er vanlig på bruer av denne typen, har de to armene forskjellig lengde. Den ene blir 31,4 meter lang, den andre 19,6 meter. Forskjellen i lengde blir kompensert med en motvekt under den korteste armen.
Overbygningen blir en fagverkskonstruksjon. Bredden vil variere noe, minste bredde blir fem meter.
I oppdraget inngår anlegg av ca. 250 meter gang/sykkelveg på østsiden av Skansenløpet og ca. 50 meter på vestsiden. Dessuten skal det etableres et friområde ved fjorden øst for Skansenløpet. Her blir det beplantning, sandstrand, gressplen, grusganger, bord og benker.
Våre Veger har tidligere skrevet at dette blir den første svingbrua som er bygd i Norge siden 1952. Det er ikke riktig. I 1962 ble Bankebroa i Mandal åpnet. Det er egentlig to bruer etter hverandre - en svingbru og en klaffebru som sammen gjør det mulig å åpne fylkesveg 202.