Implenia langt under konkurrentene på E134

Implenia ligger over 100 millioner kroner lavere enn nærmeste konkurrent i kampen om den største kontrakten på prosjektet E134 Damåsen-Saggrenda. 979 millioner kroner vil Implenia ha for jobben.

Høsten 2019 blir ny E134 mellom Damåsen og Saggrenda ferdig. Mye rart skal skje hvis ikke Implenia får den største kontrakten på prosjektet. (Ill.: Statens vegvesen).
Høsten 2019 blir ny E134 mellom Damåsen og Saggrenda ferdig. Mye rart skal skje hvis ikke Implenia får den største kontrakten på prosjektet. (Ill.: Statens vegvesen).
Anders Haakonsen
16. feb. 2016 - 14:29

Ytterligere fem entreprenører deltar i konkurransen. For en gangs skyld glimrer de utenlandske med sitt fravær. Hæhre Entreprenør holder andreplassen med et anbud på 1,096 milliarder.

Den videre rekkefølgen er: Skanska (1,130 mrd.), Veidekke (1,151 mrd.), AF Gruppen (1,234 mrd.) og NCC (1,255 mrd.).

Prisene gjelder strekningen Tislegård-Tollerudmoen på E134, en strekning på 3 250 meter, og en halvannen kilometer lang forbindelsesveg mellom E134 og Kongsberg sentrum.

Hele veganlegget ligger sør for byen. E134 skal krysse Lågen på en 171 meter lang plasstøpt betongbjelkebru med fem spenn.

Vest for Lågen skal E134 gå gjennom Svartåstunnelen. Den får to løp med T9,5-profil. Det vestgående løpet blir 1 530 meter langt. Det østgående ligger i innersving og blir litt kortere.

Forbindelsesvegen går mellom Tislegård og Myntbrua. Den følger nåværende trasé til fylkesveg 87, men den blir utvidet fra to-feltsveg til smal fire-feltsveg.

Entreprisen omfatter bygging av seks bruer i tillegg til brua over Lågen. Den omfatter også driving av 130 meter av Kongsbergtunnelen som ligger øst for Lågen.

E134 mellom Damåsen og Saggrenda skal være klar til bruk høsten 2019.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.