127,347 mill. er det nest laveste anbudet på. NCC er nr. tre med 130,232 mill. Nr. fire er PEAB med 148,197 mill.
Prosjektleder Geir Østvik i Statens vegvesen er fornøyd med deltagelsen. - De fire anbyderne har vist interesse for prosjektet tidligere. Vi håpet at alle skulle gi pris, og det gjorde de. Når de tre laveste ligger så tett, tyder det på at prisene er riktige, sier han.
Gryllefjordbrua er en 315 meter lange stålkassebru med et 125 meter langt midtspenn. Begge sidespennene blir 95 meter lange. Pilarer og landkar fundamenteres på fyllinger på 20 meters dyp. I den forbindelsen skal det slås ned 1 600 meter stålrørspæler.
Sammen med den 850 meter lange Ballesvikskartunnelen skal Gryllefjordbrua gjøre fylkesveg 86 mye tryggere enn i dag. Når brua blir ferdig, kan den rasfarlige vegen rundt Gryllefjorden fjernes fra vegnettet. Dessuten blir vegen ca. 5 km kortere enn i dag.
Foruten brubyggingen omfatter entreprisen utlegging av tilstøtende fyllinger og asfaltering av brua og Ballesvikskartunnelen.
I september neste år blir brua og tunnelen åpnet for trafikk.