Fristen for å klage på Vegvesenets vedtak gikk ut 20. oktober uten at noen benyttet seg av muligheten. Seks entreprenører ga pris på oppdraget. Prisnivået var omtrent som ventet. De høye anbudene skyldes en kraftig trafikkutvikling som gjør oppgraderingen av tunnelen svært omfattende.
Fannefjordtunnelen er en undersjøisk tunnel like øst for Molde sentrum. Den fører fylkesveg 64 under fjorden den er oppkalt etter. Profilet er T 9. Da den ble åpnet i 1991, hadde den en årsdøgntrafikk på 1 200. 14 år senere var bompengene nedbetalt. Da økte ÅDT til 1 800. Siden har trafikken økt mye raskere. Nå kjører daglig 4 200 biler gjennom tunnelen.
Det skulle vært midtfelt
Som mange andre norske tunneler fra 90-tallet må den oppgraderes. Nå er trafikkmengden så stor at den skulle hatt et midtfelt med en bredde på en meter og profil T 10,5, i følge gjeldende retningslinjer. En utvidelse hadde blitt svært komplisert. I stedet kompenserer Vegvesenet ved å installere omfattende sikkerhetstiltak.
Et av tiltakene er å utvide viftekapasiteten betydelig. Viftene som er i tunnelen nå er bare dimensjonert for å ta unna eksos. De nye får en helt annen kapasitet.
- Vi skal montere vifter som kan ventilere en brann på 50 kW. Det tilsvarer en brann i en buss, et vogntog eller to store varebiler, sier byggeleder Ingar Walbø i Statens vegvesen.
Halv times omveg
- Vi skal også montere 52 overvåkningskameraer med automatisk hendelsesdetektering. Vi skal sprenge en snunisje og to havarinisjer, og vi skal montere nødstasjoner med 62,5 meters mellomrom. Alt elektrisk utstyr blir skiftet ut. I den forbindelsen skal vi etablere fire nye tekniske rom.
- Hvordan blir trafikken avviklet mens oppgraderingen pågår?
- Tunnelen blir helt åpen for trafikk mellom kl. 6 og kl. 18 alle dager pluss natten mellom lørdag og søndag. For øvrig blir den stengt. Mens den er stengt kan personbiler og lette varebiler kan kjøre rundt Fannefjorden på fv 62 og fv 406. Tunge biler kan krysse Romsdalsfjorden på ferge og kjøre på sørsiden av fjorden. Begge mulighetene betyr en omveg på ca. en halv time, sier Walbø.
Oppgraderingen av Fannefjordtunnelen er prosjektert av Statens vegvesen og Cowi. Jobben fullføres i november 2015.