Omsetningen i Implenia Norge AS har de fire siste årene ligget på over to milliarder kroner, og endte i fjor på 2,354 milliarder kroner.
– Et utfordrende år
1. juli i fjor tok Audun Aaland over som administrende direktør i Implenia Norge, etter Tone H. Bachke. Den erfarne anleggsmannen, fra blant annet Sintef, Statens vegvesen, Mesta og Bilfinger, har sammen med sine 600 medarbeidere i Norge en formidabel oppgave i å snu skuta.
Selv forklarer han resultat for fjoråret slik:
– 2018 var et utfordrende år for Implenia Norge. Det store tapet kan i hovedsak henføres til et par store prosjekter som ble startet opp i 2015/2016 og som fullføres i løpet av 2019.
Men Audun Aaland er likevel optimist:
Med på store veiprosjekter
Audun Aaland vil ikke kommentere hvilke av prosjektene de arbeider på, som har forårsaket de store tapene. Implenia har oppdrag på flere av de store pågående veiprosjektene her til lands.
Selskapet har blant annet én av to hovedkontrakter på nye E39 mellom Os og Bergen, et oppdrag som alene har en verdi på over 1,4 milliarder kroner.
Implenia har også en av tre hovedkontrakter på motorveiutbyggingen E16 Rud-Vøyenenga, som skal stå ferdig til høsten. Denne kontrakten lyder på 690 millioner kroner.
Og de har en av tre hovedkontrakter på nye E134 gjennom Kongsberg mellom Damåsen og Saggrenda, verdt 981 millioner kroner. Også dette prosjektet skal stå ferdig i år.
Solid morselskap
Implenia Norge AS er et heleid datterselskap av Sveits' største entreprenørselskap, som har virksomheter i alle sentraleuropeiske land samt Skandinavia. Konsernet har hovedkontor i Dietlikon nær Zürich, og har rundt 10.000 medarbeidere og omsatte for ca. 3,9 milliarder sveitserfrancs i 2017 (33 milliarder kroner).
Det står derfor solid økonomi bak Norge-satsingen, som de siste årene ikke har kunnet vise til store avkastningen. Tvert imot har sveitserne måttet fylle på egenkapitalen, senest i 2018 da kassa måtte tilføres 490 millioner kroner for å unngå at regnskapene skulle ende med negativ egenkapital.