Den halvt nedsenkbare boreriggen Bollsta Dolphin bygges for Fred. Olsen Energy ved Hyundai Heavy Industries i Sør-Korea.
Nå har det norske riggselskapet terminert byggekontrakten og krever tilbake over 1,5 milliarder kroner, melder Offshore.no.
Summen utgjør første avdrag som Hyundai har fått for riggen.
Les også: Norske oljeprosjekter har sprukket med over 200 milliarder på 14 år
Store forsinkelser
Planen var opprinnelig at riggen skulle bli levert i første kvartal 2015. Leveringen av riggen ble imidlertid forsinket og estimert leveringstid ble tidligere oppgitt av Dolphin Drilling til å være tredje kvartal 2015.
Riggselskapet har nå terminert kontrakten på grunn av forsinkelsene.
Riggen er en av verdens største DWSS-rigger (halvt nedsenkbar rigg for ultradypt vann). Den kan operere ned til 3000 meter. Gigantriggen er nær 123 meter lang og 78 meter bred.
Totale kostnader for riggen ble i 2012 estimert til 700 millioner dollar - over 5,8 milliarder kroner i dag.
Har jobbet med teknologien i 10 år: Har jobbet med teknologien i 10 år - nå lykkes endelig gründerne
Koreansk verft krevde mer
Forrige onsdag mottok det Fred. Olsen-eide riggselskapet et varsel om voldgift fra Hyundai Heavy Industries.
Det koreanske verftet hevder de har krav på ytterligere 1,4 milliarder kroner samt mer tid til å ferdigstille og levere riggen.
Riggselskapet skrev i en børsmelding at de vurderer kravet som grunnløst.
Verdensnyhet: – Det er ikke ofte du ser våre borefolk sveve på skyer. Men det gjør de nå
Hevet borekontrakt
Dolphine Drilling inngikk i 2012 en kontrakt for utleie av riggen til Chevron i fem år. Denne kontrakten er er nå gjensidig hevet, skriver Fred. Olsen Energy i en børsmelding.
Kontraktsverdien var estimert til drøyt seks milliarder kroner.
Riggen er spesialtilpasset røffe omgivelser og ultradypt vann og Chevron skulle etter planen ha brukt den vest for Shetland.
Ikke første riggen som kanselleres
Hyundai Heavy Industries la tidligere denne uken frem blodrøde tall for tredje kvartal 2015. Selskapet rapporterte om et tap på 451,4 milliarder won – over 3,3 milliarder kroner.
Selskapet forklarte tallene blant annet med kanselleringen av en kontrakt på en annen borerigg.
– Skipsbyggingsvirksomheten ble rammet av kanselleringen av en halvt nedsenkbar rigg samtidig med at oljeprisen stupte ned til 40 dollar fatet, uttaler en ikke navngitt kilde i verftets pressemelding.
Tidligere i høst kansellerte riggselskapet Seadrill kontrakten med Hyundai Heavy Industries om bygging av ultradypvannsriggen «West Mira».
I meldingen kommer det frem at verftet har tatt høyde for ytterligere tap knyttet til endringsordre, økte arbeidstimer og forsinkelser knyttet til designendringer.
Dystert marked
Riggmarkedet er for tiden elendig og riggselskapene bruker alle muligheter for å komme seg ut av kontraktene.
– I dagens dystre marked er det mange riggselskaper som jobber hardt for å prøve å få kansellert nybygg eller få utsatt levering, forteller Oddmund Føre, rigganalytiker hos Rystad Energy til Teknisk Ukeblad.
Han mener det ikke er usannsynlig at det vil komme flere enda flere termineringer av nybygg i tiden fremover.
– Det er også et stort fokus på skroting av rigger og å få overflødige rigger ut av markedet, forteller han.
Les også:
Oljearbeidere vil tvinge oljebransjen til «det kjedeligste man kan gjøre»