Tidligere i sommer kom rapportene om at FAC var solgt til bildelgiganten Benteler. Det var feil. Faktum var at forhandlingene ble mer avanserte og tidkrevende enn man hadde trodd.
I tillegg var Benteler bekymret for den økonomiske situasjonen til fabrikken: I 2011 var omsetningen 39,6 millioner kroner, mot 42,4 millioner i 2010.
I disse dager er likevel Benteler nær overtakelse.
– Det har tatt lengre tid enn vi trodde fordi dette er en komplisert avtale som involverer mange parter. Akkurat nå jobber alle sammen veldig hardt med de siste betingelsene i avtalen. Jeg kan ikke si hva disse betingelsene er, men jeg kan si at vi er nær, sier FAC-sjef Roger C. Cockroft.
Les også: Hver tredje bil har aluminium fra Hydro
Kom seg opp igjen
For noen år tilbake ble altså bildelfabrikken slått konkurs. Engelske Cockroft, som blant annet har jobbet i Toyota, Land Rover, IBM og i energiselskapet Constellation, overtok i 2009 konkursboet sammen med Porsche.
Samtidig sikret de seg en eierandel på 30 prosent.
Siden den gang har pilene pekt oppover. I fjor ble bedriften tildelt prisen for «Årets ingeniørbragd» av Teknisk Ukeblad. Samtidig ble nye, langsiktige kontrakter inngått.
– Det har vært fantastisk. Akkurat nå har vi åtte produkter i produksjon, men jobber allerede med 10 nye. I et langsiktig perspektiv har vi 23 kontrakter. Prisen vi fikk av Teknisk Ukeblad var veldig viktig for oss i så måte. Den hevet profilen vår, og nå ser vi at vi fremtiden er meget positiv. Vi skal ansette 150-175 mennesker de neste tre-fire årene, og vi trenger mange ingeniører, sier Cockroft.
Trenger folk
Kampen om rekruttering i en by som har drøye 9500 innbyggere er hard.
Tidligere i sommer lanserte derfor FAC en kampanje sammen Farsund kommune og flere andre lokale bedrifter om å få flere til å flytte og jobbe i sørlandsk idyll. I midten av juli hadde bedriften allerede fått 150 søknader.
– Nå kommer vi snart til å ha to multinasjonale selskaper her, i Alcoa og Benteler. Det er fantastisk og er nok et trekkplaster, tror FAC-sjefen.
Les også: Ingeniørstudentene må bruke utstyr fra 60-tallet
Viktig samarbeid
Noe av grunnen til at bedriften er attraktiv for Benteler er at aluminiumet som brukes til å lage bildeler, kommer direkte fra fabrikken til nevnte Alcoa, som ligger vegg-i-vegg med FAC.
Metallet kommer i flytende form, noe som gjør at de slipper store utgifter ved å smelte det om. Direkteoverføringen sikrer også at aluminiumet har tilnærmet lik null urenheter som kan gi svake soner i støpen.
Det gir solide deler til kravstore kunder som Jaguar, Mercedes, BMW og Rolls-Royce.
– Jeg lever etter sitatet fra Theodore Roosevelt om at man skal gjøre det man kan med det man har, der man har det. Jeg har det beste laget i verden med meg her, og det var det som gjorde at vi klarte å snu det, sier Cockroft.
Les også: Dystre utsikter for industrien
Norsk teknologi kan gi titan-gjennombrudd
– Staten kunne spart 100 millioner ved å velge norsk teknologi
Norsk kutteteknologi lykkes i Singapore