Northwest Composite Center (NWCC) utenfor Manchester åpner snart sine dører for å øke mulighetene for å bygge lettere konstruksjoner av fiberarmert plast.
Dette er interessant for fly-, bil- og lettbåtindustrien.
Der skal store komposittelementer etter hvert kunne bygges uten bruk av autoklav.
Airbus og Boeing
Flyfabrikker som Airbus – med giganten A380 – og Boeing med elegante B787 Dreamliner – har allerede åpnet veiene.
De bruker tonnevis med svært kostbar, men lett, karbonfiberforsterket epoksiplast i de nye modellene.
Men aller først var den amerikanske flyteknikk-pioneren Burt Ruthan med selskapet Scaled Composites.
Storskala FoU
For å øke tilgjengelighet på slik viten og dermed senke den til nå ganske latterlige kiloprisen, vil engelskmennene starte storskala FoU på området.
– Målet er å utvikle overkommelig prisede konstruksjoner med ståls styrke, men med halve vekten i forhold til aluminium, sier doktor Richard Day, som leder det nye senteret..
– Veien å gå er å perfeksjonere teknikken med å bygge slike kompisitter, understreker han.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Hemmelig
Den nye og foreløpig svært hemmelige teknikken kalles Quickstep.
Med Quickstep kan selv store elementer bygges uten bruk av kostbart og forsinkende opphold i autoklav.
Det nye plastsenteret springer ut fra University of Manchesters School of Materials, som er en del av Faculty of Engineering & Physical Sciences.