Fremtidens biler er rullende observasjonsposter som kan dele viktig informasjon med sanntids trafikksystemer og andre biler. Den enkelte bil kan sende informasjon om glatt veibane, kø, ulykker og mye annet som andre biler kan få nytte av.
Bosch vil koble selve bilen til nettet. Knapt noe annet selskap har et bedre utgangspunkt enn det tyske selskapet.
De lager ikke telefoner, men de lager det meste av det andre som skal snakke med telefonen bak dashbordet.
Bilkomponentgiganten mener at dette vil gjøre bilen mye bedre.
Det er tre viktige ting som må til om dette skal bli til virkelighet, mener selskapet. Bilen må bruke nettet, nettet må få data fra bilen og hele trafikksystemet må integrere bilen som en node i tingenes internett.
Les også: IT-gigantene slåss om operativsystem til bilene
Nettet i bilen
Internett må visst inn i bilen og. Den viktigste kilden til det er mobiltelefonen. Det kan ikke bare være telefoner av ett merke, mener Bosch.
Derfor lanserer de systemet de har kalt mySPIN, som kan bruke telefoner med både iOS og Android og flere plattformer etter hvert.
Dette er en teknologiplattform med et programmeringsgrensesnitt og et økosystem som Bosch håper vil vokse seg stort både på apper og bilmodeller som støtter det. De ulike bilprodusenten kan selv kontrollere hvordan appene skal oppføre seg i hvordan de integreres i bilen.
Det er viktig for å kunne bruke apper som er mye sikrere enn i dag hvor folk fomler med telefonen. Det betyr at du neppe kan spille Angry Birds på bilskjermen.
Les også: De førerløse bilene gjør Las Vegas
Moderapp
For å koble mobilen til bilen, mener Bosch at en USB-kabel er tingen. Da lader jo telefonen også.
Med Bosch sitt system laster man med en slags moderapp og deretter kan man laste ned apper som er bygget for systemet. Fra start er 20 apper klargjort for bilskjermen.
Selv om mySPIN kun har støtte på Jaguar Land Rover ved lansering, kan det tenkes at flere bilprodusenter vil melde seg på med tiden.
Bosch er en stor komponentleverandør til bilindustrien og mye av bilelektronikken som benyttes er laget av Bosch.
I tillegg jobber selskapet med mer enn bare telefonintegrasjon når det er snakk om nettverk i biler.
Les også: Nå vil Apple også erobre bilen din
E-horisont
Men mobiltelefoner vil ikke bli noe krav.
Bilen vil også få en egen nettverksforbindelse, og det vil åpne et vell av muligheter. Bilen vil kunne presentere føreren med det de kaller en elektronisk horisont, eHorizon.
Det er et system som allerede finnes for nyttekjøretøyer og som gjør kjøringen mer behagelig og økonomisk.
eHorizon bruker vanlige kartdata til navigasjon komplementert med topografiske data om veien og oppdatert trafikkinformasjon om køer, veiarbeid og annet til å beregne akselerasjon og retardasjon.
Det tjener både biler med elmotor og forbrenningsmotor på. Opptil 15 prosent av strøm eller drivstoff kan spares på denne måten.
Les også: Tesla innfører sanntids trafikkinformasjon og gratis musikk i bilene
Bilen på nettet
Når bilen er koblet til nettet, handler det ikke bare om å få data inn i bilen, men også ut av bilen.
Bilen skal bli en del av nettet.
Men i lys av alle uhumskheter som finnes på nettet, må sikkerheten være satt i høysetet. Derfor har de utviklet egne sikkerhetsløsninger med kryptert kommunikasjon, slik at bilen ikke blir så utsatt for digitale innbrudd.
Les også: Her er Norges nye panservogn
Allerede i gang
En form for automatisering er allerede i gang. Neste år vil EU påby eCall i alle nye biler.
Dette er et system som automatisk sender et nødanrop og posisjonsdata om f. eks airbagen skulle utløses. Det er beregnet at det vil redusere tiden det tar før hjelpen kommer med 50 prosent utenfor byer og 40 prosent i byer.
Les også: EU innfører trådløs kommunikasjon mellom biler
Node i tingenes internett
Mange biler er i dag koblet til nettet og overfører data fra motoren og andre systemer til en sentral som analyserer dem kontinuerlig. Bosch tror at det vil bli mye mer av dette framover.
Nettkoblede kjøretøyer vil spille sammen med kontinuerlig oppdaterte modeller av veisystemer og hele byer med oversikt over sin egen tilstand og hele trafikkbildet.
Det vil gjøre det mye mer effektivt enn i dag å beregne den beste ruten for hver enkelt bil. Det vil også bli enklere å finne parkeringsplasser, betale for dem, beregne rekkevidde for elbiler og eventuelt lede dem frem til ladeplasser. Og skulle trafikken blir for ille, lede bilister til utleiesteder for elsykler.
Les også: