Durr er noe for seg selv. Det er en klokke helt uten visere eller annen informasjon.
Det eneste den gjør er å vibrere hvert femte minutt. Og så ser den bra ut.
Subtil
– Den jevnlige, men subtile, påminnelsen gjør at man får en slags bakgrunnsrytme til aktiviteten man er i, forteller Theo Tveterås, en av to designere som står bak Durr.
Målet er å undersøke hvordan tidspersepsjonen vår forandres i ulike situasjoner, forteller han.
– Tiden virker jo som den går fortere og saktere avhengig av hvor gøy man har det, hvor fokusert man er eller hvilken sosial setting man er i.
Les også: Apple er den beste blant gadget-miljøverstingene
Skrekkøgle
De to produkt- og interaksjonsdesignerne Lars Marcus Vedeler og Theo Tveteråsi i byrået Skrekkøgle har mange baller i lufta. De har laget alt fra Kindle-covere til en DAB-radio med kork (!), og gjør konsulentarbeid innen web for bedrifter.
Durr er imidlertid det første produktet de selger i et visst kvantum.
– Er dette noe folk trenger?
– Det er egentlig ikke noe folk trenger i det hele tatt, med mindre de har lyst til å eksperimentere med sin egen tidsforståelse. Det er interessant å få en jevnlig påminnelse om at en viss tid har passert, og etterhvert internaliserer man 5 minutter såpass godt at man kan gjette seg til neste vibrasjon ganske godt.
Les også: Dette er de fem mest irriterende programmene
Eksperiment
Det var mest ment som et internt eksperiment, forteller Tveteråas.
– Men det funka såpass bra at vi ville sjekke om det var et marked for det. Det var det, om enn litt nisjete.
Tveterås forteller at Skrekkøgle bruker mye tid på å eksperimentere med design, for eksperimentets skyld. Eksperimentene dokumenteres på skrekkogle.com/.
Les også: Så enkelt lager du din egen mobil
Ikke billig
På fredag lanserte Skrekkøgle en redesignet beta-versjon av Durr, i forrige runde ble 50 stykker solgt unna på noen få uker. Denne gangen er produseres det flere. Prisen er saftig – 105 Euro. Produktet finnes på skreksto.re/
Skrekkøgle har gått under radaren i Norge, men har fått omtale både på større nettpublikasjoner som theverge.com og Daily Mail. Men Tveterås har et nøkternt forhold til oppmerksomheten.
– Det er jo veldig gøy å få oppmersomhet, samtidig blir man nødt til å ta det litt nøkternt når artikler har tilhørende kommentarfelt. De er ikke nødvendigvis bare inspirerende. Og internett er et veldig flyktig medium, så det som er gøy én dag er borte neste.
Les også:
Denne elsykkelen kan kjøre 45 km/t lovlig i Norge
Slik bygger du din egen teslaspole