– Porselen er en av de mest arbeidsintensive bransjene i verden. For oss i Skandinavia er det vanskelig å slåss kostnadsmessig med for eksempel Kina, sa administrerende direktør Per Arne Jensen i et foredrag hos Norsk Designråd.
Han understreket likevel at det ikke er aktuelt for rogalandsbedriften å flytte produksjonen ut. – I vår strategi med innovasjon som en høy ledestjerne, må fabrikken være samlokalisert med designerne. Vi kunne ikke hatt den strategien med fabrikk i Kina eller Øst-Europa, saJensen. Selv kaller han av og til produksjonslokalene for den store laben, der designerne kan løpe ut og teste nye produkter.
Tenker bredt
Figgjo har 150 ansatte, der 125 av dem jobber i produksjonen. Bedriften har investert 60 millioner kroner i teknologi de siste årene. – For oss er det viktig å tenke produktet i en sammenheng, vi ser på hvilke roller produktet spiller hos kunden, sa Jensen. Figgjo samarbeider derfor tett med flere kokkelandslag.
Utviklingen av sortimentet er basert på tanker fra et kollegium og blir ikke styrt av særinteresser, ifølge Figgjo-direktøren. Et produktråd bestående av direktøren, salgssjefen, produksjonssjefen og designere avgjør hvilke produkter porselensprodusenten skal gå videre med. I dag produserer Figgjo for storhusholdning, og over halvparten eksporteres.
Skjebneår
For ti år siden så det ikke like lyst ut for Figgjo. Da gikk resultatet i minus, og det ble klart at nye grep måtte tas. – 1996 var året da alt gikk galt. Vi kan si at det er skillet til nye Figgjo. Da fikk vi nye eiere og ny strategi, sa Jensen.
Produkter ble kuttet, og Figgjo satset kun på det profesjonelle markedet. I tillegg ble det lagt vekt på design, med et mål om å gå internasjonalt. – Det ga resultater. Etterpå har vi med ett unntak gått i pluss hvert år, sa direktøren.