HAMBURG: Enkelt, men genialt. Slik betegner administrerende direktør Henning Kuhlmann i Becker Marine Systems GmbH produktet Mewis Duct.
Den tyske professoren Friedrich Mewis, som har jobbet med skrog og propulsjon i 20 år, så for noen år siden at en kombinasjon av dyse – som gir ekstra skyvkraft – og finner i spesielle vinkler og plassering, gir skipet ekstra fart.
Norsk erfaring
I stedet for å ta virkningen ut i ekstra fart, kan det tas ut i redusert drivstofforbruk og dermed reduserte klimautslipp.
Norske Grieg Shipping var første kunde og har nå Mewis Duct montert på fire av sine skip.
Samarbeid over to år
Allerede i 2008 begynte samarbeidet mellom prosjektdirektør Jan Øyvind Svardal i Grieg Shipping og oppfinneren, Friedrich Mewis. Etter forsøk med modelltsting i sleptank, så det ut til at Griegs-skipene kunne spare 5 - 6 prosent drivstoff.
Den første Mewis Duct ble montert på Star Istind i oktober i fjor. Mot slutten av året skal Grieg evaluere effekten etter ett års drift. Foreløpige resultater ser ut til å bekrefte modellforsøkene.
Sparer 5- 6 prosent
– Basert på preliminære analyser, ser vi konturene av drivstoffbesparelser i tråd med testing i modelltank, det vil si rundt fem prosent, sier senior prosjektingeniør Aage Langeland i Grieg Shipping.
Rederiet har montert Mewis Duct på fire open hatch general cargo-skip, og vil etter planen etterinstallere på enda flere.
– Mewis Duct er ett av flere miljøtiltak vi vil bruke på flåten, sier Langeland.
Dytter mye vann
Dysen fungerer best på store bulkskip og tankskip.
– Jo høyere blokk-koeffisient skipet har, det vil si jo større masse av skipet som skal fram i vannet, dess større effekt har dysen, sier produktsjef Olaf Zimmernann.
Han er på vei ut av Becker Marine for å drive sitt eget laboratorium der modellene av Mewis Duct testes før de fabrikkeres og plasseres om bord på skipene.
Han forklarer det geniale å kombinere dyse og finner.
Motvirker krefter
Når propellbladet går opp mott toppen av runden, skaper vannvirvlene en motsatt effekt . Det bremser. Finnene på dysen opphever den negative framdriften fra propellbølgen.
Dysen og dens form og størrelse, gir et ekstra skyv.
– Helt enkelt genialt å kombinere de to teknologiene. Begge er kjente, men ikke gjort sammen før enn for to år siden, sier Zimmermann.
Skreddersøm
Becker Marine Systems har en ordrebok på 50 dyser allerede.
– Vi designer for hvert enkelt skip, kalkulerer, beregner, kjører fluid dynamics og tester i modelltank. Der det skal bygges serier med helt like skip, kan det holde med en test i slepetank, sier Zimmermann.
Utslipp ned
– I Korea installeres det nå en dyse på en 320.000 dødvekttonns supertanker. Modelltestene viser at drivstoffbesparelsen er syv prosent med full last, og åtte prosent når det går i ballast, opplyser Jan P. Folsland i Becker Marines Systems Norway.
Han sier at skipet dermed sparer ca. 900 tonn drivstoff per år og ca. 2.800 tonn CO2-utslipp.
– Nedbetalingstiden for ett skip er ca. ett år for disse store skipene, sier Folsland.
Sparer vedlikehold
En bieffekt er at vibrasjoner i skipene blir atskillig mindre, spesielt når skipene går i ballast. Rør rister i filler og sprekker når det blir mye vibrasjon, skruer og muttere løsner og deler blir fortere slitt.
– Vi har registrert opp mot 30 prosent reduksjon i vibrasjoner. Det betyr mye mindre slitasje, og dermed sparte utgifter til utskifting, reparasjon og vedlikehold, sier Zimmermann.
Kuhlmann opplyser at Mewis Duct passer like bra på nye som for gamle skip.
– De fem første ordrene våre gjelder alle retrofit. Det tar tre til fem dager å montere og gjøres ved planlagt dokking, sier Kuhlmann.