I forrige uke avdekket Teknisk Ukeblad at totalt Ny dødsulykke på Goliat-prosjektet i forbindelse med det norske Goliat-prosjektet på Hyundais enorme offshoreverft i Sør-Korea.
Nå forteller ansatte i Tekna og Fellesforbundet om svarene de fikk om Goliat-ulykkene, da de besøkte fagforeningskontoret på Hyundai-verftet i november.
Representanter for Nito, Tekna, Fellesforbundet og Industri Energi besøkte verftet til Hyudai Heavy Industries (HHI) under en studietur.
Les også: Derfor sprekker Goliat med minst 15 milliarder
Innleide rammer sikkerheten
– Svaret vi fikk er at Hyundai har fylt på med innleide arbeidere i flere ledd på grunn av forsinkelsene i Goliat-prosjektet. Disse har ikke like mye kunnskap og kompetanse som de fast ansatte ved verftet, sier rådgiver Jørn Prangerød i Fellesforbundet.
– De fortalte at det går ut over sikkerheten når man har underleverandører i flere ledd. Blant annet fordi man ikke har kontroll med kompetansen, fortsetter han.
Før besøket hadde to arbeidstakere mistet livet på Goliat-prosjektet. Den siste dødsulykken skjedde i romjulen, da en innleid arbeider omkom i en klemulykke.
Les også: Internrevisjon advarte mot tidspress og HMS i Goliat-byggingen. Nå har to liv gått tapt
Tjener dårligere
Fagforeningslederne ved verftet fortalte videre at en stor andel av personellet som befinner seg innenfor portene på verftet er innleide.
Disse tjener ned mot 60 prosent av lønnen til de fast ansatte, ifølge Prangerød.
De har heller ikke tilgang til flere av velferdsgodene som de fast ansatte i Hyundai har.
Les også: Dette er verdens største verft
– Uklare ansvarsforhold
Rådgiver i Tekna, Tormod Reiersen var også med på Hyundai-besøket, der de møtte fagforeningslederne ved verftet.
– Fagforeningslederne ga uttrykk for bekymring rundt alle underleverandørene til blant annet Goliat-prosjektet og uklare ansvarsforhold rundt dette, forteller Reiersen til Teknisk Ukeblad.
– Det ble også gitt uttrykk for at de innleide underleverandørene har lavere kompetanse, dårligere lønn og færre rettigheter. Jobber du for underleverandørene, så har du på alle måter dårligere betingelser ble det sagt, forteller Reiersen, som understreker at dette ikke kun dreier seg om Goliat, men generelt hvordan prosjektene ved verftet organiseres.
Stolte
Prangerød understreker at fagforeningsmedlemmene ved verftet samtidig er svært stolte av Goliat-prosjektet.
– De mener forsinkelsene skyldes stadige endringer i design. De var også opptatt av at den store andelen innleide ikke skal gå ut over kvaliteten på Goliat, de har en veldig stor stolthet over kvaliteten, sier Prangerød.
Samme dag som de besøkte verftet, hadde fagforeningen en kort streik i forbindelse med lønnsoppgjøret. Prangerød forteller at det var flere tusen mennesker som satt ned utenfor fagforeningskontoret på verftsområdet. Så var det musikk og appeller.
– Det er en helt annen verden, de har dessverre ikke den samme dialogen med ledelsen som vi har i Norge, forteller Prangerød.
Han forteller videre at det er en generell trend i Sør-Korea at de store konglomeratene i stadig større grad bruker underleverandører og innleide, fremfor egne ansatte.
Les også: Tidenes verste resultater for Hyundai. Sentral årsak: Goliat
Scorer lavt
Stavanger Aftenblad fulgte opp Teknisk Ukeblads sak i forrige uke.
De meldte blant annet at Sør-Korea scorer svært lavt på den internasjonale fagorganisasjonen ITUCs årlige oversikt over faglige rettigheter i ulike land. De havner i nest dårligste kategori, stater der «ingen rettigheter er garantert».
– Arbeidsforholdene ved verftet er brutale, sier Jeff Vogt, leder for juridisk avdeling i den globale fagorganisasjonen ITUC, til Aftenbladet.
Han besøkte verftet i fjor og intervjuet en av lederne for en fagforening som forsøkte å organisere de innleide arbeiderne på verftet.
Strenge HMS-krav
Eni Norge kommenterer kritikken fra fagforeningen ved verftet slik:
– Vi har gjort mange av de samme observasjonene som påpekes av Tekna og Fellesforbundet. Over tid har vi sett en økende kapasitetsutfordring ved HHI-verftet. Dette har HHI søkt løst ved bruk av underleverandører, svarer Andreas Wulff, kommunikasjonsdirektør i Eni Norge i en epost til Teknisk Ukeblad.
– Til tross for at det er verftets ansvar å sørge for god HMS-standard, har Eni Norge satt strenge HMS-krav overfor verftet for å sikre høy etterlevelse på dette området. Våre krav gjelder også for underleverandører. Bruk av underleverandører og utfordringer knyttet til dette, spesielt i forhold til kjennskap til HMS-rutiner ved verftet, har vært en kontinuerlig diskusjon med ledelsene i verftet, og internt i prosjektet, forteller Wulff.
Talsmannen forteller at selskapet har brukt betydelige ressurser til løpende HMS-opplæring og kursing av verftets ledelse og personell som har vært involvert i prosjektet.
– Det er også introdusert arbeidstillatelsesprosedyrer for å bedre kontrollen. I forbindelse med prosjektet ble det etablert en egen HMS-organisasjon bestående av 16 Eni Norge-ansatte, som følger opp HMS arbeidet ved verftet. I tillegg har et team på 40 personer vært engasjert for å påse praktisk etterlevelse av HMS-regler om bord på plattformen i forbindelse med ferdigstillelse, skriver han.
Les også: Da Yme allerede var tre år forsinket, manglet over tre MILLIONER timers jobb
– Mangelfull opplæring
– Til tross for dette har vi opplevd tre tragiske dødsfall ved verftet, skriver Wulff.
Han forteller at de to siste av disse gjaldt ansatte hos underleverandører til verftet. Alle ulykkene har vært grundig gransket av Eni Norge, ifølge Wulff.
– For den siste ulykken ser mangelfull opplæring ut til å ha vært utslagsgivende, med fatale følger. Våre sanksjonsmuligheter overfor verftet har i første rekke vært å sørge for stans i arbeidet, noe som også har vært gjort i tilfeller der vi har sett svakheter i HMS-arbeidet, forteller Wulff.
Siste fase før avreise
Han forteller at de nå er inne i siste fase av prosjektet og flyteren er tatt ut av dokken for testing av systemer og utstyr for avreise til Norge.
Wulff forteller at de er enige med verftets fagforening i at det generelt er god kvalitet på arbeidet som er utført.
– Når det gjelder forsinkelsene i prosjektet skyldes dette etter vår oppfatning snarere utfordringer knyttet til engineeringen ved veftet enn designendringer underveis, legger han til.
Hyundai tar kritikken alvorlig
HHI-talsmann Koo Young-jun forteller i en epost at de tar kritikken fra fagforeningen alvorlig og at selskapet har satt i verk tiltak for å håndtere problemene.
– Først, for å sette en stopper for ulykkene på verftet vårt, ga vi i fjor fagforeningen rett til å stanse arbeid umiddelbart, dersom de oppdager den minste mulighet for arbeidsulykker. På denne måten er arbeidet ved verftet nøye overvåket av fagforeningsmedlemmer som selv jobber ved verftet, forteller Young-joo i en epost til Teknisk Ukeblad.
Han legger til at de for det andre har fått underleverandørene til å øke antallet personer som overvåker arbeidsmiljøet. De har også engasjert et eksternt selskap for å følge opp sikkerheten hos underleverandører.
Talsmannen forteller også at de vil si opp kontrakter og ikke inngå nye kontrakter med underleverandører som har forsøkt å skjule industriulykker to ganger.
– Vi har gjort vårt ytterste for å møte de høye sikkerhetskravene til Eni, som tildelte oss Goliat-kontrakten. Vi har gjort det for andre kunder og vi vil fortsette å gjøre det i fremtiden, skriver HHI-talsmannen.
Les også:
Ny Goliat-kontrakt kan redde norske Aibel-jobber
Norske oljeleverandører flokker til Sør-Korea
– Goliat føyer seg inn i rekken av kostnadssprekker når oppdrag settes til verft i utlandet