19. april krasjet et av det svenske flyvåpnets JAS Gripen-fly ved Norrbotten i Sverige.
Piloten ble tilsynelatende skutt ut av redningsmekanismen i stolen uten grunn.
Har testet
Det svenske forsvaret har nå testet utskytningsmekanismen i en simulator. De har kommet frem til at pilotens versjon godt kan stemme, skriver Nyteknik.se.
– Vi kan bekrefte pilotens opplevelse av at man kan få en utskyting av rakettstolen uten at piloten rører håndtaket med hendene. Dette kan skje ved høy G-belastning, sier Agne Widholm.
Han vil likevel ikke presisere hvor høye G-krefter det dreier seg om.
9 G
Gripen-pilotene utsettes maksimalt for 9 G, og det svenske forsvarets Materielverk (FMV) innførte etter ulykken en anbefaling om at grensen skulle settes til 3 G.
Etter ulykken ble det spekulert i om det kunne være pilotens oppblåste G-drakt som hadde trykket opp stolhåndtaket.
– Det finnes mange variabler som kan ha hatt betydning for utskytingen; utskytingsmekanismen, G-drakten, det trange miljøet, pilotens bevegelser og andre ting, sier Widholm.
Svingende rotorarm
Flysimulatoren som ble brukt består av en svingende rotorarm med en cockpit i enden. Her gjenskapes G-kreftene Gripen-pilotene utsettes for.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Fremover skal den svenske havarikommisjonen utrede hvor mye kraft som kreves på håndtaket for at piloten skal kunne skytes ut av et JAS Gripen C\D-fly. Resultatet av undersøkelsene er ventet i august.