Mens oljeselskapene sysselsetter rundt 80.000 personer i Norge, er det tre ganger så mange som er ansatt i selskaper som selger varer og tjenester til oljeselskapene.
Når da de to største oppdragsgiverne slås sammen til en, så er det klart at det råder en uro i leverandørselskapene i norsk oljenæring.
Redd misbruk
Både serviceselskaper, rederier, teknologileverandører og finansnæringen er avhengig av å ha nogenlunde stabile rammebetingelser for de oppgavene som skal løses på sokkelen.
Men en sterk dominerende aktør kan lett misbruke sin stilling og legge allerede lave fortjenestemarginer enda lavere. Særlig er dette viktig for teknologileverandørene.
Teknologileverandørene sliter
For til tross for at det nå er gylne tider, så er fortjenestemarginene for norske verft og teknologiprodusenter som ingeniørbedriftene, svært lave.
Det er først i 2006 at for eksempel Aker Kværner kom opp i en avkastning på seks prosent.
Normalavkastningen har ligget på rundt to prosent. Typisk er at timeraten for en ingeniør i dag ligger i kronebeløp, marginalt over det som ble betalt i 1980.
Bevar mangfold
– Det nye selskapet må ta hensyn til mangfoldet i norsk industri og sørge for at de fortsatt får levelige vilkår, sier leder av Norsk Industri Olje og Gass, Erling Matland.
Til daglig er han direktør i teknologibedriften Aibel. Han fortsetter – Det nye selskapet må fortsette å bruke de standardkontrakter vi forhandlet frem med de to hver for seg. Det gjelder også avtalene om immatrielle rettigheter.
Trussel eller mulighet
Matland legger til at han frykter at en eventuell overtallighet i det fusjonerte selskapet skal tas ut slik at arbeid overføres fra teknologileverandørene til det nye selskapet. Det gjelder særlig innen vedlikeholdsoperasjonene, hvor Aibel, Aker Kværner og Reinertsen i dag har store oppdrag.
Den kontroversielle lederen av Grenland Group, Hallgeir Skogen, deler ikke oppfatningen. Han sier at en overtallig i StatoilHydro kan bety en ekstra ressurs til den allerede hardt pressede leveradørindustrien. – Når to stillinger blir slås sammen til en, blir en til overs. Den kan vi benytte oss av, sier han.
Mister interesse
– Når de to selskapene er slått sammen 12, oktober blir markedet i Norge mindre interssant for redirinæringen. Det er fordi en aktør tar 70 prosent av alle oppdragene, sier Marianne Lie i Norges Rederiforbund. Hun mener at det er av stor betydning at flere aktører for operatørskap på sokkelenslik at mangfoldet opprettholdes og at norsk teknologi blir kjent ute.