– Utviklingen er entydig. Andelen av arbeid som gjøres utenlands er økende, sier Ståle Rasmussen, administrerende direktør i verftsgruppen Kleven Maritime, til Aftenposten.
Halvparten
Hele skrog bygges ofte utenlands og slepes til Norge. Også store deler av rør- og malingsarbeidet gjøres i andre land.
Artikkelen fortsetter etter annonsen![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
annonsørinnhold
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Nye PC-er visker ut forskjellene mellom fysiske og virtuelle møter
Målt i arbeidstimer er mer enn halvparten av skipene som "bygges" ved norske verft, egentlig bygget i utlandet.
Hovedårsaken til den økende utflaggingen av arbeidet, er mangel på arbeidskraft i Norge. Men de negative effektene av dette, dempes av økende ordretilgang til norske verft.