Hammerfest/Oslo: I tett tåke og dårlig vær gled det enorme tungløftfartøyet Dockwise Vanguard inn mot Hammerfest fredag formiddag. Om bord på skipet sto den 64.000 tonn tunge Goliat-flyteren.
Teknisk Ukeblad er i Hammerfest og følger ankomsten. Vi oppdaterer saken med nye bilder og video utover dagen.
At flyteren nå er fremme i Hammerfest er en viktig milepæl for operatøren Eni, som har hatt mye motgang i prosjektet.
Alt om teknologien på flyteren: Dette er unikt med Goliat
Klokken åtte fredag morgen ble to loser heist ned på flyteren om bord på Dockwise Vanguard ved losbordingsfeltet på Fruholmen. Med losene vel på plass tar det omtrent to timer inn til Hammerfest, som venter med flagg og feiring gjennom dagen. Det er nå overskyet og svak vind i området.
Teknisk Ukeblads redaktør slakter kostnader og HMS ved Goliat-byggingen: «Goliat - et skrekkens eksempel».
Lover Goliat-kake
Ifølge den opprinnelige planen skulle egentlig giganten ha produsert olje utenfor Finnmarkskysten i snart halvannet år.
Flyteren skulle vært gjennom to vintre til havs med mørketid, kulde, snø og polare lavtrykk. Produksjonsstart var planlagt til fjerde kvartal 2013 da myndighetene fikk utbyggingsplanen.
Men selv om flyteren kommer på overtid, er det duket for fest i Hammerfest i dag. Flaggene er heist til topps og ordføreren lover Goliat-kake.
– Det betyr veldig mye for Hammerfest, Finnmark og Nord-Norge at Goliat nå kommer. Det er ekstra beleilig i den situasjonen vi er i nå, med lav oljepris. Vi sikrer sysselsetting, sier Hammerfest-ordfører Alf E. Jakobsen (Ap) til Teknisk Ukeblad.
Se bildeserien fra Korea: Her står Goliat-plattformen på verdens største løfteskip
Planen videre
14. februar satte Dockwise Vanguard kursen mot Hammerfest fra Ulsan i Sør-Korea, der FPSOen ble bygget ved Hyundai Heavy Industries.
Nå skal først flyteren eller FPSOen losses av det gigantiske tungløftfartøyet Dockwise Vanguard i fjorden utenfor Hammerfest. Avlastingen fra skipet vil ta flere dager.
Deretter skal flyteren slepes noen få kilometer til Ersvika på Seiland, der den skal ankres opp og gjøres klar til slep ut på Goliat-feltet. Preservering skal fjernes og forskjellige sikkerhets- og hjelpesystemer skal startes opp.
1 uke overtid i Nordsjøen: 1 uke overtid i Nordsjøen: 82.362 kroner
Klar til sommeren
Etter noen uker skal Goliat-flyteren slepes ut til feltet. Der skal flyteren først festes til 14 ankerliner laget av verdens sterkeste tau. Deretter skal kraftkabelen og stigerørene som forbinder plattformen med de åtte brønnrammene på havbunnen kobles til.
På feltet har Eni Norge planlagt å bruke en ekstern boligplattform, Floatel Superior, for å huse 300 arbeidere som skal klargjøre flyteren.
Etter planen skal produksjonen på feltet starte nå i sommer.
Les også: 2-4-ordningen kan bli umulig å bruke i Barentshavet
Vil det lønne seg?
– Nå som flyteren er levert og i Hammerfest er mye av usikkerheten rundt Goliat borte. Nå er de store spørsmålene når de startet opp produksjonen ute på feltet og om de klarer å levere på platåproduksjon, sier analytiker Espen Erlingsen hos Rystad Energy.
Og Eni skulle nok helst sett at oljeprisen var høyere.
I utbyggingsplanen ble balanseprisen oppgitt til å være 300 kroner fatet, altså omtrent 47,7 dollar fatet regnet ut fra snittkursen for dollar samme år.
Det var før alle overskridelsene.
Da Stortinget godkjente Goliat-planen i 2009, var de totale utbyggingskostnadene beregnet til 31,3 milliarder (her i 2014-kroner, red.anm). Kostnadsanslaget for Goliat er nå 46,7 milliarder kroner, slik det ble presentert i Statsbudsjettet for 2015.
Da første overskridelse ble kjent og produksjonsstart ble flyttet fra 2013 til 2014, regnet Rystad Energy med en balansepris på 80 dollar fatet for Goliat. Nå har dette steget ytterligere, og analyseselskapet opererer nå med balansepris på 95 dollar.
Les også: