IT

Her prøver forskere å måle støy og utslipp på kjøretøy i fart

Hvilken bil bråker mest? Se video.

26. juni 2014 - 12:34

Seksjonen Fra forskning består av saker som er skrevet av ansatte i Sintef, NTNU, Universitetet i Oslo, Oslo Met, Universitetet i Agder, UiT Norges arktiske universitet, Universitetet i Sørøst-Norge og NMBU.

Med forskningselskapet Acoustic One i spissen jobber norske eksperter med å utvikle teknologi for å registrere støy og utslipp i trafikken.

Det nye her er å finne data for hvert enkelt kjøretøy.

Den kanskje mest utfordrende biten har Norsk Elektrooptikk (NEO):

Move

Å måle utslipp fra kjøretøy i fart.

Forskningsrådet bidrar med finansiering av prosjekt Move, som har et budsjett på 17,5 millioner kroner.

Move står for "Metodikk og systemer for overvåking av miljøbelastning fra veitrafikk".

Målet er å få til prototyper på teknologi for et kommersielt miljøovervåkingsverktøy om et års tid.

Les også: Vegvesenet skal høste 10.000 datameldinger om trafikken hvert sekund hele året

Hårete mål

Acoustic One er et datterselskap av Norsonic og har som formål å drive med innovasjon.

Norsonic lever i hovedsak av eksport, med trafikktunge byer som Bejing og Mexico City på kundelisten. Nå er målet å finne nye markeder.

– Støyovervåking er det vi har et marked på, og nå prøver vi et bredere spektrum innenfor trafikk og miljøbelastning, sier Svein Arne Nordby. Han er daglig leder hos Acoustic One og prosjektleder for Move.

Prosjektpartner NEO lager detektorer for ulike avgasser og har et stykke igjen før måling av klimagassutslipp fra biler i fart er en realitet.

– Vi vet ikke hvor godt vi kan greie det på enkeltkjøretøy. Her har vi satt oss et hårete mål i prosjektet, sier Nordby til Teknisk Ukeblad.

Les også: Felles trafikkdata fra fly, tog, bil og skip skal gi mer effektiv transport

Prosjektleder Svein Arne Nordby satser på at Move-prosjektet skal føre til nye eksportartikler til byer som er langt mer belastet med forurensning enn de norske.
Prosjektleder Svein Arne Nordby satser på at Move-prosjektet skal føre til nye eksportartikler til byer som er langt mer belastet med forurensning enn de norske.

På rekke og rad

På støysiden er det mer konkret fremdrift.

Bakgrunnen er nye forskrifter fra EU som setter krav til lavere støynivå fra alle typer kjøretøy.

Sintef har den delen av prosjektet, og de viktigste redskapene er mikrofoner.

I prinsippet testes en rad av mikrofoner, et såkalt mic array. Dette følger den enkelte bil som passerer.

– Utfordringen er å skille ut de enkelte kjøretøyene fra mengden av biler i trafikken. Her det jo mange støykilder, sier forsker Truls Berge ved Sintef Ikt, avdeling for akustikk.

Sintef kjører sine forsøk i det samme området som Statens vegvesen har sitt trafikkdatalaboratorium for prosjektet Datainn.

Ifølge Berge kan støydata bli lagt inn i den samme sanntidsdatabasen som Vegvesenet planlegger her.

Les også: Denne sykkelhjelmen måler signaler fra hjernen

Akustikkforsker Truls Berge hos Sintef utvikler et verktøy som kan identifisere støynivået fra det enkelte kjøretøy på veien.
Akustikkforsker Truls Berge hos Sintef utvikler et verktøy som kan identifisere støynivået fra det enkelte kjøretøy på veien.

Nytteverdien

Bruksområdene for et miljøovervåkingsverktøy er flere.

Trafikkmyndigheter kan sjekke om støy- og utslippsnivåer ligger for høyt.

Kontroll av om de nye støygrensene faktisk får en effekt for miljøet - at støyen fra den enkelte bil blir lavere.

Dette handler om utskifting av bilparken, noe som tar flere år - spesielt i Norge.

Publikum kan få tilgang til data fra målestasjonene og dermed sjekke sitt nærområde over nettet, både statistisk og i sanntid.

Les også:

Toyota forsker på svevende personbiler  

På syv timer prosjekterte 16 ingeniører 20 kilometer vei  

Denne skal suse av gårde i 140 km/t - uten motor  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.