I fjor fikk Hjellegjerde et resultat på 11,3 millioner kroner i fjor, mot minus 15,7 millioner året før.
- Styret har tro på at den nye ledelsen vil gi bedre dynamikk til å utvikle forretningen. Tiltakene vi ser på går fra det konkrete til det visjonære, sier administrerende direktør Olav Røyset til Teknisk Ukeblad.
For mye dødtid
Ett av hovedprosjektene for 2007 er å bedre flyten i produksjonsanlegget.
- Vi har for mye dødtid, og ønsker å oppnå en mye bedre flyt enn vi har i dag, kommenterer Røyset.
I tillegg går ledelsen gjennom selskapets økonomikontoll, markedsføring, salg, priser og design.
- Styret har signalisert at det ikke har manglet på ideer og tiltak, men det har til tider skortet på gjennomføringen, sier Røyset.
Svakt i Europa
I årsrapporten melder selskapet at etterspørselen etter møbler i Norge var god i fjor. Ordreinngangen fra norske kunder var 6,7 prosent høyere enn i 2005.
Samtidig var Hjellegjerdes salg til de europeiske markedene svakere enn forventet, med en tilbakegang på 8,6 prosent sammenlignet med 2005. Årsakene var i hovedsak forskyvning av lansering og kampanjer for nye produkter som først ble gjennomført i tredje kvartal.