I Per Kristian Foss’ tid som finansminister, fikk han ikke mye positive kommentarer etter sine budsjettpresentasjoner i oktober.
SV-statsråden ”alle" fryktet i fjor, blir mottatt med ovasjoner av NHO-kameratene når hun klasker St.prp. 1 i bordet.
Litt snurt
I en glad-melding fra Norsk Industri, der de jubler over mer til samferdsel og CO2-fangst, kan foreningen likevel ikke dy seg helt for å nevne noe negativt om miljøavgifter:
- Innføring av en ny avgift på utslipp av NOx er en ren økonomisk plaging av næringslivet, uten noen miljømessig effekt, sier adm. dir. i Norsk Industri, Stein Lier-Hansen.
Nærings-veier
Bedre veier betyr imidlertid mye for næringslivet i distriktene, mener Lier Hansen:
- For norsk industri utgjør logistikkostnadene i snitt ca ni prosent av omsetningen. Den avstandsulempen norsk næringsliv har i forhold til markedene i Europa kan bare reduseres ved å bygge bedre veier og gjennom å få til bedre løsninger på bane og havner. Norsk Industri er glad for at Regjeringen nå satser på samferdselssektoren. Gode veier er god næringspolitikk, sier Lier-Hansen.
Det bevilges i alt 23,6 milliarder kroner til samferdselsformål. Det er en økning på 2,1 milliarder kroner fra i år og 2,5 milliarder mer enn regjeringen Bondevik foreslo, konstaterer Norsk Industri.
Feil med Kårstø
- Regjeringens satsing på CO2-håndtering er svært positivt. Men det avgjørende er at midlene brukes der innsatsen kaster mest av seg. Da er ikke Kårstø et førstevalg. Etter vår oppfatning bør CO 2-håndteringen skje på anlegg i Midt-Norge. I tillegg er det viktig at arbeidet med å organisere den statlige deltakelsen skyter fart, sier Stein Lier-Hansen.
Det er foreslått en avgift på 15 kroner per kilo utslipp av NO x. NO x bidrar til å forsure miljøet i deler av landet. Dette vil kun føre til at en halv milliard kroner triller inn i statskassen, uten å ha noen miljømessig virkning. Skal det oppnås en reell miljøeffekt, må Regjeringen gå i dialog med næringslivet om frivillige tiltak, mener Norsk Industri.