Det er i hvert fall målet til Commercial Aircraft Corporation of China (Comac) som tirsdag åpnet flyshowet i Zhuhai med å vise fram en fullskalamodell av cockpit og framre del av kabinen på passasjerflyet C919.
Flyet skal være ferdigdesignet i 2012, med jomfrutur i 2014 og sertifisering og levering til de første kundene i 2016.
Et ambisiøst mål når en ser hva slags vanskeligheter veteraner som Boeing og Airbus har hatt med å holde tidsskjema for blant annet B787 og A380.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
737/A320-konkurrent
Flyet vil i grunnversjon ha plass til 168 passasjerer, maks 190 seter, og en rekkevidde på 3 000 nm.
Dermed går det i direkte konkurranse med smalbuksflyene fra Boeing og Airbus, altså B737-800 og A320/321.
Og ikke minst: Dersom tidsplanen holder, vil C919 være i trafikk rundt ti år før gigantene kommer med neste generasjon kort- og mellomdistansefly.
Airbus, for eksempel, anslår at A30X tidligst kan være på plass i 2025. Dog skal det nevnes at 100-150-seteren fra Bombardier, CSeries, etter planen skal leveres fra 2013.
Les mer i denne artikkelen: Airbus-ingeniørenes drømmefly
CFM-motorer
Det vil være feil å beskrive C919 som helkinesisk. Det er stort sett skroget som er utviklet og skal bygges i Kina. På en annen side er kinesisk industri fra før en stor underleverandør til både Boeing og AIrbus. Sistnevnte har sågar en sluttmonteringsfabrikk for A320 i Kina.
Øvrige komponenter og systemer kommer i stor grad fra USA og delvis Europa. For eksempel motorene fra CFM.
Kinesisk kampfly tar USA på senga
Solgte Boeing-informasjon til Kina
Det er nestegenerasjons CFM-motorer, Leap-X, som skal besørge framdriften for C919. Dette er samme motor som Airbus vurderer installert på sin (ennå ikke vedtatte) oppgradering av A320-serien.
Comac sier foreløpig ikke så mye om hvor effektivt C919 skal bli i forhold til konkurrentene.
Oppvisning med ARJ21
Ifølge Comac, har de nå bestillinger på 100 C919-fly fra kinesiske flyselskaper.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
På luftfartsmessen i Zhuhai på sørkysten av Kina ble også kortdistanseflyet ARJ21 vist fram på bakken og i lufta.
Comac er i ferd med å sette i produksjon denne 70-100-seteren som minner sterkt om DC-9/MD-80 fra McDonnell Douglas.