KONGSBERG: KA-direktør Olav Volldal summerte opp bilindustriens kriseår slik på årets Teknologidager på Kongsberg:
– Takk og lov for at vi ikke hadde penger da finanskrisa kom. Det førte til at vi måtte sette inn tiltak umiddelbart i stedet for å vente på at det hele skulle gå over, slik noen av konkurrentene våre gjorde.
Kokte ikke settepotetene
Volldal understreket at det ikke er noen kunstferdige og kjappe løsninger de har brukt for å overleve. KA har kun fulgt læreboka.
Først og fremst er kostnadene kuttet. Som igjen har ført til at konsernet gikk fra 11.560 til 7.992 ansatte.
– En tøff øvelse, spesielt for dem som rammes, men helt nødvendig for å bevare organisasjonen. Nå er vil tilbake på 8.800 ansatte, fortalte Volldal.
I tillegg til å kutte kostnadene, har KA bedret likviditeten i perioden med over 250 millioner euro gjennom tilførsel av ny egenkapital, frigjøring av arbeidskapital og ved å kvitte seg med enkelte virksomheter.
– Utfordringen har vært å gjennomføre dette samtidig som vi har jobbet for å kapre nye ordrer. Men vi har unngått å koke settepotetene og skjermet utvikling og markedsjobbing så godt det lar seg gjøre, fortalte KA-sjefen.
Gunstig omstrukturering
Volldal turte ikke være bastant om utviklinga til bilindustrien framover. Heller ikke de nærmeste årene. Til det spriker analytikernes konklusjoner for mye.
Men han mener KA er godt posisjonert for det som måtte komme:
– Finanskrisa brakte med seg noe positivt, nemlig at en nødvendig strukturendring i bilindustrien tvang seg fram. Overkapasiteten er fjernet og de sterke som overlever får mer å gjøre. Kongsberg Automotive kommer styrket ut av dette, uttalte Volldal.