De to cruiseferjene på 4.000 dødvekttonn blir 170 meter lange og utstyres med 300 lugarer.
Det blir plass til ca. 1.500 passasjerer og inntil 600 personbiler.
Skrogene blir bygget ved det polske verftet Stocznia Gdansk. Utrustning og ferdiggjøring av skipene blir gjort ved Bergen Group Fosen, der de 250 ansatte kan se lysere på framtida.
Fjord Line skal sette ferjene inn på linjen mellom Bergen, Stavanger og Hirtshals med daglige seilinger.
Nytt og best
Fjord Line vurderte lenge å kjøpe brukte ferjer, men så på nye ferjer fra Fosen som bedre.
– Vi har lenge vært i markedet etter brukt tonnasje som supplement til MS Bergensfjord, men har kommet til at bygging av to helt nye skip vil gi oss best konkurransekraft i på linjen mellom Vestlandet og Danmark, sier administrerende direktør i Fjord Line-konsernet, Ingvald Fardal.
Mot strømmen
Konsernsjef Pål Engebretsen er stolt over kontrakten i det tøffe markedet.
– Både for konsernet Bergen Group og for våre medarbeidere på Fosen er dette en stor anerkjennelse av lang og omfattende erfaring med skipsdesign og skipsbygging. Avtalen er også en bekreftelse på vår konkurransekraft i et internasjonalt krevende skipsbyggingsmarked, sier Engebretsen.
Ferdig i 2012
Kontrakten mellom Fjord Line og Bergen Group har en samlet verdi på 206 millioner euro (ca. 1,651 milliarder kroner). Skipene skal leveres i løpet av våren og høsten 2012, opplyser Bergen Group i en pressemelding.
Finansielt forbehold
Det er imidlertid en liten hake: Endelig finansiering er ikke helt på plass.
I pressemeldingen heter det: Kontrakten mellom Fjord Line Danmark AS og Bergen Group Fosen AS er inngått med forbehold om endelig finansiering og godkjennelse i selskapenes respektive styrer innen 30 dager etter kontraktssignering.
– Vi har god dialog med våre bankforbindelser, Garanti-Instituttet for Eksportkreditt og Eksportfinans om lån og garantier for prosjektet, og håper å ha alle formaliteter på plass i løpet av kort tid, sier Ingvald Fardal.
Erfaring
– Bergen Group Fosen som har en solid kompetanse på bygging av cruiseferjer til det internasjonale markedet, sier Engebretsen.
Administrerende direktør i Fjord Line-konsernet, Ingvald Fardal, opplyser at Bergen Group Fosen ble valgt basert på verftets dokumenterte kompetanse for bygging av store cruiseskip tilpasset norske farvann.
Trøndelagsverftet verftet står blant annet bak byggingen av cruisebåten The World i 2002 og to av de nyere hurtigruteskipene, Trollfjord og Midnatsol, som går langs norskekysten.
De to nye ferjene blir 35 meter lengre ennn Trollfjord med sine 125 meter.
Fjord Lines MS Bergensfjord ble bygget ved Fosen verft i 1993.