BERGEN: Med pomp og prakt ble konstruksjonsskipet Fugro Symphony overlevert i begynnelsen av mai. Så ble det tomt ved kaia til Bergen Group BMV i Laksevåg.
Først mot vinteren kommer et nytt skrog seilende for å utrustes.
– Det er ikke til å unngå at noen verftsarbeidere permitteres, men alle ingeniørressursene har fullt opp av arbeid, sier kommunikasjonsdirektør Øyvind Risnes i Bergen Group.
Stille periode
Bergen Group har kapret nye kontrakter på offshorefartøy. Men det tar tid før skrogene er bygget i Polen og kommer til verftet BMV i Hordaland. Ved Bergen Group Fosen i Trøndelag blir det etter hvert full fart i arbeidet med utrustning av to passasjer- og bilferjer for Fjordline, med levering til våren 2012 og høsten samme år.
Men siden september i fjor har det vært lite skip å se ved kai. I august kommer det første Fjordline skroget.
– Vi lever i en bransje der vi er vant til bølgedaler, men det ble en bråstopp i kontraheringer i fjor. Vi er inne i en vakuumperiode. Vi klarer ikke å utnytte verftskapasiteten optimalt, sier Risnes. Heldigvis for mange av de ansatte har konsernet flere divisjoner som står i beit for arbeidskraft.
![TUNGT: Verken Bergen Group BMV eller Fosen har noen skip inne til utrustning nå. Skorgene er imidlertid under bygging i utlandet. Til høsten blir det nye aktivitet. Ingeniører og innkjøpere har hendene fulle.](https://images.gfx.no/580x/1747/1747580/TU20110511Bergen%2520group-mai-11%2520(37)52410_27_02%25201105110946.jpg)
Hever kompetansen
– Vi overfører en del folk internt midlertidig til offshoresegmentet samt leier ut til eksterne. For engineering og innkjøp har det vært nok å gjøre hele tiden, sier Risnes.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Ny eksportsatsing: En vitamininnsprøyting for norsk helsesektor](https://images.gfx.no/1000x333/2844/2844061/INNO_BioTech_1.267.1.jpg)
Bergen Group er opptatt av å bevare skipsbyggerkompetansen og heller bygge opp enda mer kunnskap i lavkonjunkturperioder.
– Vi er overbeviste om at vi må bygge enda mer komplekse skip framover. Det krever mer av oss og vi må derfor heve kompetansen ytterligere, sier Risnes.