Saint-Gobain i Lillesand produserer silisiumkarbid for partikkelfiltre til store dieselbiler for ca. 100 millioner kroner i året.
Det kan bli vesentlig mer når EU-kravet om filtre for alle dieselbiler trer i kraft.
Stor kapasitet
– Det kommende kravet om partikkelfiltre i alle dieselbiler er gode nyheter for oss, sier direktør Lars Petter Maltby hos Saint-Gobain Ceramic Materials AS i Lillesand.
– Vi har levert silisiumkarbid til slike filtre siden 2003, og har i dag en kapasitet tilsvarende 2,5 millioner biler i året.
Markedsleder
Silisiumkarbid er nærmest blitt en etablert standard for slike filtre.
- I dag er det bare Toyota som benytter et annet materiale, men de har kun to prosent av verdens dieselbilmarked, sier Maltby.
Saint-Gobain Ceramic Materials AS, tidligere Norton Industrier, produserer silisiumkarbid for rundt 500 millioner kroner i året ved sine fabrikker i Lillesand og Eydehavn. Av dette går en femtedel til partikkelfiltre for dieselbiler.
Øker produksjon
– Men det kan bli vesentlig mer når de nye EU-kravene trer i kraft fra 1. september 2009. Fra da må et stort flertall av alle dieselbiler ha et partikkelfilter. Derfor er dette et viktig strategisk område for oss, sier Maltby.
Selskapet har investert 200 millioner kroner i produksjonsutstyr de siste tre årene, hovedsakelig til dette formålet.
- Dermed er vi klare for å møte en vesentlig større etterspørsel enn dagens. Likevel lurer vi av og til på om vi burde ha økt kapasiteten enda mer, sier Maltby.
Partikkelstørrelse
Utgangspunktet, det Maltby kaller silisiumkarbid råvare ut fra en ovnsprosess, er det samme for alle leveranser fra fabrikkene. Forskjellen ligger blant annet i nedmalingsprosesser og partikkelstørrelseskontroll.
Materialet brukes i en rekke ulike industrielle sammenhenger, blant annet til slipemiddel ved saging av silisiumskiver til solcelleindustrien.
– Vi opererer grovt sett med to fraksjoner, en grov fraksjon med partikkelstørrelser i området 10–20 mikrometer, og en finere fraksjon som ligger i submikronområdet, sier Maltby.
To kunder
Lillesand-bedriften har ikke bilprodusentene selv som kunder. De leverer til bedrifter som har spesialisert seg på partikkelfilterproduksjon.
Maltby forteller at det er tre dominerende produsenter av slike filtre i dag. Det er en fabrikk i Tyskland som inngår i Saint-Gobain-konsernet, samt Ibiden, som er den største, og NGK som også er japansk.
– Vi leverer til de to førstnevnte, sier han.