INDUSTRI

Norske materialhjelp til bilindustrien

Ole K. Helgesen
4. sep. 2006 - 14:05

EUs forskningsprosjekt ”Nadia” skal videreutvikle stykkstøpeteknologien for å øke bruken av lettmetaller som aluminium og magnesium i bilindustrien.

Norske støpeeksperter er sentrale i prosjektet.

– Vi skal utvikle slankere og lettere komponenter til framtidens biler gjennom bruk av nye materialer og ved å optimalisere støpeprosessen og bildelenes design, sier forskningsleder Øyvind Nielsen ved SINTEF Materialer og kjemi.

Han mener det er en anerkjennelse at den internasjonale bilindustrien ønsker å samarbeide med norske støpeeksperter.



Mer miljøvennlig

Aluminium og magnesium har lav vekt i forhold til stål og jern - en klar fordel i biler med tanke på miljøkrav og CO 2-utslipp.

– Lykkes vi med å redusere variasjonsbredden i støpeprosessene og forbedre støpegodsets egenskaper, kan neste generasjon stykkstøpt lettmetall tilbys i et mye større marked enn i dag, sier forskningsleder Nielsen.





110 millioner kroner

24 aktører fra sju nasjoner har gått sammen om å videreutvikle stykkstøpeteknologien.

”Nadia” er et fireårig prosjekt med et totalbudsjett på 14 millioner Euro, eller rundt 110 millioner kroner.

Nielsen mener at prosjektet kan bli viktig for norsk industri.

– Dersom bruken av bildeler i aluminium for eksempel dobles, vil det bety enormt for aluminiumsindustrien, sier han.



Norsk milepæl

Her hjemme har SINTEF fått Norges forskningsråd og 11 norske støperibedrifter med på prosjektet ”Fremstøt – Fremtidens støperiteknologi”, som skal løpe parallelt med ”Nadia”.

– ”Fremstøt” vil fungere som et norsk mottakerapparat for kunnskapen fra ”Nadia”, sier Nielsen.

Forskningsrådets NorLight-prosjekt har bidratt til å gjøre det norske miljøet kvalifisert til prosjektet. Resultatene fra dette prosjektet skal presenteres på Lettmetall 2006 på Grand Hotell i Oslo 17. oktober.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.