EUs forskningsprosjekt ”Nadia” skal videreutvikle stykkstøpeteknologien for å øke bruken av lettmetaller som aluminium og magnesium i bilindustrien.
Norske støpeeksperter er sentrale i prosjektet.
– Vi skal utvikle slankere og lettere komponenter til framtidens biler gjennom bruk av nye materialer og ved å optimalisere støpeprosessen og bildelenes design, sier forskningsleder Øyvind Nielsen ved SINTEF Materialer og kjemi.
Han mener det er en anerkjennelse at den internasjonale bilindustrien ønsker å samarbeide med norske støpeeksperter.
Mer miljøvennlig
Aluminium og magnesium har lav vekt i forhold til stål og jern - en klar fordel i biler med tanke på miljøkrav og CO 2-utslipp.
– Lykkes vi med å redusere variasjonsbredden i støpeprosessene og forbedre støpegodsets egenskaper, kan neste generasjon stykkstøpt lettmetall tilbys i et mye større marked enn i dag, sier forskningsleder Nielsen.
110 millioner kroner
24 aktører fra sju nasjoner har gått sammen om å videreutvikle stykkstøpeteknologien.
”Nadia” er et fireårig prosjekt med et totalbudsjett på 14 millioner Euro, eller rundt 110 millioner kroner.
Nielsen mener at prosjektet kan bli viktig for norsk industri.
– Dersom bruken av bildeler i aluminium for eksempel dobles, vil det bety enormt for aluminiumsindustrien, sier han.
Norsk milepæl
Her hjemme har SINTEF fått Norges forskningsråd og 11 norske støperibedrifter med på prosjektet ”Fremstøt – Fremtidens støperiteknologi”, som skal løpe parallelt med ”Nadia”.
– ”Fremstøt” vil fungere som et norsk mottakerapparat for kunnskapen fra ”Nadia”, sier Nielsen.
Forskningsrådets NorLight-prosjekt har bidratt til å gjøre det norske miljøet kvalifisert til prosjektet. Resultatene fra dette prosjektet skal presenteres på Lettmetall 2006 på Grand Hotell i Oslo 17. oktober.