De fleste norske bedrifter innen mikrosystemteknologi i Norge har sitt utspring fra miljøet rundt Sintef.
De har godt grep om sensorer til luftfart, romfart, olje- og bilindustrien.
Memscap i Horten går gode tider i møte på grunn av strengere krav i luftfartsindustrien som har ført til økt etterspørsel av nye sensortyper.
– Vi kan ikke fortelle om alle kundene våre, jeg kan kun si at Nasa er en av dem, sier utviklingssjef Andre Larsen.
Memscap produserer sensortransduktører for luftfartsindustrien, som ikke bare måler trykk, men som også gir signaler om noe er galt. Programvaren for sensoren er på 4000 linjer.
– Men vi måtte skrive 12.000 sider med dokumentasjon for å få sertifisert programvaren av luftfartsmyndighetene, forklarer Larsen. Trykkverdiene som måles utvendig på flyet gjøres om til knop i fartsmålingsinstrumentene. Autopiloten er koblet til disse verdiene.
Medisin og luftfart
Men Memscap gjør det ikke bare skarpt innen luftfarten, også innen medisin får selskapet ting til å skje. Sammen med Telenor og Rikshospitalet har Memscap blant annet utviklet sensorer som kan overvåke oksygenopptak og hjerterytme hos pasienter. Via blåtannteknologi videresendes data videre til vanlige PC-er eller PDA-er .
– Dette vil fjerne alle ledningene i operasjonssalen. Noe andre markeder enn medisin og luftfart tror imidlertid ikke Larsen på. – Vi ser ikke for oss at Memscap går inn i massemarkedet med det første, sier han.
Måler høye trykk
Trykksensorfirmaet, Presens, produserer heller ikke de store volumene. – Vi er ikke i massemarkedet i dag, men vi har lyst og mulighet med vår teknologi, sier salgssjef Stefan Werner. – I dag er hovedproduktet en sensor fpr måling av trykk og temperatur for olje- og gassinstallasjoner, racerbiler, fly og satelitter. Presens trykksensorteknologi kan måle meget høye trykk.
– Utviklingen av sensorteknologi er spennende. Sensorene blir billigere og mindre og kan sitte over alt. I dag har Presens spesialisert seg på innpakning av sensorer til bruk i krevende applikasjoner. Prisene varierer fra 15.000 dollar for en trykksensor for en satelitt til 2 dollar for sensorer til støvsugere som kan merke trykkforskjell når du støvsuger teppe og parkett, forklarer Werner.
Biler, hus og mikrofoner
SensoNor har 70 prosent markedsandel av trykkmålere til bilindustrien. Viseadministrerende og FoU-sjef Sverre Horntvedt ser likevel mot andre markeder.
– Det er klart at vi ser mot andre markeder, men vi ønsker å få opp volumet i bilindustrien før vi sprer oss videre, sier han. For tiden utvikler selskapet sensorer for mikrofoner, men er også involvert i prosjekter innen overvåking av hus. – Det er trådløse systemer som kan overvåke og regulere luftfuktighet blant annet.
Horntvedt mener sensorteknologien vil spre om seg. – Ulik funksjonalitet vil bli integrert i samme sensorstruktur. I dekkene ser vi blant annet for oss at andre måledata enn trykk kan bli integrert i samme komponent. Komponenten vil da også kunne påvirke bilen dynamisk og ikke bare måle trykk.
Forskningssjefen mener at norsk industri har gode muligheter til å få et konkurransefortrinn innen mikrosystemer: – Vi har holdt på i mer enn 40 år og har et stort miljø som er anerkjent i Europa. Det er gode muligheter for bedrifter som vil utnytte mulighetene, sier Horntvedt.