Prisen for 52 fly blir 62 milliarder kroner.
– Samlet er dette den største investeringen i Fastlands-Norge noensinne, sa Strøm-Erichsen da hun fredag fortalte at regjeringen ber Stortinget om fullmakt til å bestille de seks første kampflyene som skal erstatte dagens F-16.
Inkludert i prisen er utgifter til trening, integrering av våpen, simulator og annet utstyr. Det gjør at de første flyene blir dyrere enn dem som bestilles senere.
Prisøkningen for hele kampflyprogrammet fra 42 milliarder kroner i 2008 er ifølge Strøm-Erichsen kun en teknisk omregning.
– Det er ikke snakk om noen reell økning i pris, sier forsvarsministeren til NTB.
Seks i året
Fire av de seks flyene skal lande på Ørland innen utgangen av 2017, mens to blir igjen i USA for treningsformål.
Deretter er planen at Norge skal kjøpe seks fly i året til og med 2024 til en samlet pris på 62 milliarder kroner.
– Stortinget skal godkjenne hvert nytt kjøp, men vi legger fram en oppdatert anskaffelsesplan sammen med bestillingsfullmakten, sier Strøm-Erichsen.
Forstår debatten
F-35 er ennå ikke ferdig utviklet. Flere land har dels sine bestillinger, blant annet Canada som har satt sitt oppkjøp på vent på grunn av nye kostnadstall.
Og senest i februar utsatte Pentagon et varslet kjøp av 179 F-35-fly.
– Det er naturlig at debatten kommer, fordi det er en så stor investering. Men det viser seg at flyene leverer over de kravene vi stiller. Det hører også med at nye land, blant andre Japan, kommer til, sier Strøm-Erichsen.
Våpensalg
Forsvarsministeren understreker at industrisamarbeidet rundt F-35 fortsetter.
– Det var en viktig milepæl da APEX-ammunisjon fra Nammo på Raufoss ble besluttet integrert på F-35. I tillegg har det flernasjonale programmet sagt ja til at det norskutviklede missilet Joint Strike Missile (JSM) skal integreres i flyet, sier hun.
Strøm-Erichsen anslår salgspotensialet til 10 milliarder kroner for APEX og 25 milliarder kroner for JSM.
– Det betyr at en stor andel av de 60 milliardene vi investerer vil komme tilbake i form av kontrakter til norsk industri, sier Strøm-Erichsen.
Les også: