INDUSTRI

Selger bruksanvisninger for millioner

Mona Sprenger
31. mai 2007 - 09:58
Vis mer

- Hvis du er for mye ingeniør, så har du hodet under sanden før du rekker å blunke. Det blir feil hvis du er for tung teknisk, da blir du ofte automatisk fanget av detaljviruset, sier hovedaksjonær og daglig leder Stein Tore Johnsen.

Han understreker at bedriften selvsagt bruker fagkompetanse, når det er nødvendig.

- Men de fleste av våre ansatte er pedagoger og tekstforfattere. Bruksanvisninger handler mer om informasjon

Nødnett-kontrakt

Ibruk lager bruksanvisinger for alt fra undervannsutstyr for olje- og gassutvinning, til ubåter og software.

- Vi dekker hele spekteret.

På kundelisten står nesten hele Kongsbergmiljøet og flere av de store norske selskapene. I vår sikret den lille bedriften seg en gigantisk opplæringskontrakt med Siemens, som legger om hele nødnettet i Norge.

- Det er en massiv utfordring og et skikkelig kvalitetsstempel, sier Johnsen.

Utrolig mye dårlig

Det er om lag sju år siden den lille bedriften startet opp i Kongsberg med å tilby byens selskaper løsninger for opplæring og brukerdokumentasjon.

- Min bakgrunn er foto og video. Jeg begynte med dokumentasjon, da jeg havnet i en teknisk jobb. Jeg fikk en jobb for Kongsberg Automotive. Det var den første kunden som så fordelen i å bruke video i dokumentasjonsøyemed. Jeg så at her var det et marked. Det lages utrolig mange dårlige bruksanvisninger, sier Johnsen.

Dobler hvert år

Siden den gang har det gått slag i slag. I 2006 doblet Ibruk omsetningen til 20 millioner kroner. I år regner Johnsen med en omsetning på 50 millioner kroner.

- Vi har omtrent doblet omsetningen hvert år. Vi har hele tiden hatt en ambisjon om å vokse raskt.

Garanterer kostnadskutt

Ibruk garanterer alle sine kunder minst 30 prosent kostnadskutt på brukerdokumentasjon og opplæring gjennom ibruk-metoden.

- Vi har blant annet kuttet timeforbruket på en leveranse fra 2500 timer til 1500. Ved å jobbe smartere er det mye verdifull ingeniørtid som kan spares, sier Johansen, som mener at problemet med svært mange bruksanvisinger er at det står alt for mye der.

- Vi har laget en veldig god metodikk for å løse bruksanvisninger. Målet er å gjøre alt så enkelt og forståelig som mulig.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Satser i India

Ibruk har for kort tid siden etablert seg både i Trondheim og India.

- I India har vi gått inn i et tidligere firma med et kunnskapsrikt fagmiljø, som blant annet har jobbet med Reuters og Microsoft. Vi får her tilgang til kunnskap rundt software, samtidig som vår erfaring innenfor offshore vil være viktig i kampen om nye kunder i India. Offshoremarkedet vokser voldsomt i Asia, sier gründeren, som nå også vurderer Sverige og Tyskland.

- Markedet er der og vi har metodikken.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.