I sommer lanserte regjeringen sin næringsrettede designpakke som skal bidra til mer og riktigere bruk av design for å styrke konkurranseevnen til norske bedrifter.
Midlene skal gå til rådgiving, kompetanse- og utdanningstiltak samt internasjonalisering.
Øker verdien
– Design er en viktig konkurransefaktor for norsk næringsliv. Design bidrar til å gi produkter økt verdi, mener nærings- og handelsminister Odd Eriksen.
I designpakken ligger det et knippe tiltak som skal bidra til holdnings- og atferdsendringer når det gjelder bruk av design i næringslivet. Det legges opp til at noen bransjer skal prioriteres. Dette gjelder bransjene maritim, tre, mat og turisme.
– Dette er områder der Norge allerede er gode. Jeg vil jobbe for at disse næringene i større grad skal ta i bruk design. Det kan bidra til at næringene i enda større grad kan hevde seg i den internasjonale konkurransen, sier Eriksen i en melding.
”Isbryterordningen” blir også utvidet, ved at de maksimale tilskuddene økes fra 50.000 til 100.000 kroner. Denne ordningen gir tilskudd til bedrifter som ønsker å samarbeide med profesjonelle designere.
Design lønner seg
8 av 10 norske bedriftsledere mener det finnes en tydelig positiv sammenheng mellom investering i design og lønnsomhet, viser en undersøkelse utført av Opinion på vegne av Norsk Designråd.
Resultatene viser entydig at norske næringslivsledere er stadig mer positive til bruk av design. Funnene støttes av flere internasjonale undersøkelser, som er gjennomført de siste tre årene. Av de norske bedriftene som har opplevd økt lønnsomhet de siste årene, mener en tredel at dette skyldes bruk av design.
Flere patenter
Norsk næringsliv sikrer seg i økende grad enerett til sine produkters design. I 2005 fikk Patentstyret 25 % flere søknader om designbeskyttelse fra norske bedrifter. Når investering i design i høy grad knyttes opp mot lønnsomhet, er det vesentlig å sikre seg eneretter.
– Dette er en svært gledelig utvikling etter noen år med gradvis nedgang i antallet søknader fra norske bedrifter, sier Patentstyrets direktør Jørgen Smith til norskdesign.no.
Viktig strategisk
Designregistrering er et viktig strategisk virkemiddel bedriftene har for å slå ned på ulovlig kopiering og sikre inntjening av utviklingskostnader. Fortsatt er det mange bedrifter i Norge som kan og bør vurdere dette virkemiddelet, mener Norsk Designråd.