NEW YORK: Det er noen år siden Jerry Seinfeld latterliggjorde Dumbo.
Navnet har ingenting med den flyvende elefanten å gjøre, men er en forkortelse for Down under the Manhattan Bridge Overpass, der det siste ordet ifølge Seinfeld er fullstendig overflødig.
– Overpass er bare lagt til fordi folk ikke ønsker å bo et sted som kalles Dumb, sa komikeren.
I dag har Dumbo New Yorks høyeste konsentrasjon av teknologibedrifter, med mer enn 500 firmaer innen en ti kvartalers radius. I løpet av få år skal antall arbeidsplasser dobles.
Sånt stiller krav til omgivelsene - og de lokale myndighetene har en plan.
Bildegalleri: Se hvordan Snøhetta setter sitt preg på USA
Brooklyn Tech Triangle
Dumbo utgjør ett av hjørnene i Brooklyn Tech Triangle. De andre to heter Downtown Brooklyn og Brooklyn Navy Yards.
Hvert nabolag har sin særegne identitet:
Der Dumbo er et yrende gründersenter for kreative sjeler innen IT- og internettbaserte virksomheter, er Downtown Brooklyn mer finanstungt og etablert. Mens Converse-folket i Dumbo sitter i gamle, slitne fabrikklokaler med fem meter under taket, disponerer dressene i Downtown Brooklyn kontorbygg som ligner banker, med massive resepsjoner og sterilt interiør.
Navy Yards igjen, er noe helt annet. I denne moderne industriparken må man ha en avtale for å komme seg forbi vaktposten. Inne produseres det fysiske produkter som spenner fra pansrede biler og sprinkleranlegg til plastposer og tekstiler.
Myndighetene ser de tre områdene under ett, når de nå planlegger fremtidens New York, der de håper nye teknologieventyr kan gjøre dem mindre sårbare for konjunktursvingninger rundt Wall Street.
Les også: Herfra bygger sivilingeniør Are Traasdahl sitt nye milliardprosjekt
Kulturell omstilling
Sentralt i arbeidet sitter arkitekt og byplanlegger Adam Lubinsky i WXY Studio.
Han har brukt åtte måneder på å sy sammen en strategisk plan for Brooklyn Tech Triangle, et arbeid som spenner over flere plan: Fra infrastruktur og utnyttelse av bygningsmasser til å skape et pulserende og attraktivt lokalmiljø.
– Gründerne i Dumbo er ikke typiske 9-5-mennesker, de tenker jobb 24/7, og det må vi ta hensyn til når vi planlegger. Noen har lyst til å gå ut klokka 23 og ta en drink, og jobbe i den konteksten. Kreative møter skjer like gjerne rundt kafébordene som på kontoret, sier Adam Lubinsky.
Tiltakene er mange: Pop up-kafeer, food trucks, nye grøntarealer, belysning av områder folk tidligere ikke turde å bevege seg i om natta, tilrettelegging for hundeluftig og fysisk aktivitet.
– Det handler om en kulturell endring, sier Lubinsky. – Vi ønsker å skape et lokalsamfunn hvor folk har lyst til å oppholde seg hele døgnet.
Les også: Kjetil (26) er eneste nordmann på Googles New York-kontor
Plass til å vokse
Men utfordringene startet ikke der.
Det mest grunnleggende i utviklingsplanen har vært å skape plass til alle, for de siste to årene har det knapt vært en ledig kvadratmeter å oppdrive i Dumbo.
Heldigvis, for tech-folket, har Jehovas Vitner gradvis solgt unna deler av sine enorme bygningsmasse i området.
Flere av byggene som Lubinsky og hans medsammensvorne definerte som interessante, har det siste året skiftet hender. De fleste bygges om til kontorlokaler, noen til leiligheter.
– De gamle fabrikklokalene med mange meter under taket er den perfekte rammen for et kreativt miljø, sier grunnlegger Alex Rappaport i Flocabulary, et IT-selskap som lager undervisningsmateriale basert på rapmusikk.
– Men infrastrukturen har vært en utfordring. Vi må jo ha 100 Mbit/s opp og ned. Det krevde både innsats og investeringer å få sånt på plass.
Også i Downtown Brooklyn har det skjedd endringer.
– Utleierne har begynt å tilpasse seg et tech-publikum. Det må de, for hvis det ikke er mulig å ta med bikkja og sykkelen inn på kontoret, ekskluderer de mange potensielle kunder. Kanskje er ikke alle kontorbyggene ideelle, men det er tross alt enklere å endre utleiernes holdninger enn å bygge nytt, sier Lubinsky.
Les også: 7 steg for å få tak i penger til din idé
Sykler til jobb
Manglende offentlig kommunikasjon har lenge vært et handicap for Brooklyn Tech Triangle.
Men ting skjer.
Etter at den strategiske planen ble ferdigstilt, har de allerede fått en ny bussrute som gjør det enklere å komme seg til Navy Yard. Og en ny fergerute langs East River skal forbedre pendlingen til Dumbo.
Men det mest slående ved «Nye Brooklyn» er hvor mange som sykler. Sammenlignet med Manhattan er det en annen verden.
– En veldig bevisst strategi. Veiene i Brooklyn er barrierer, og ved å bygge sykkel- og gangstier kobler vi de tre områdene i Brooklyn Tech Triangle mye bedre sammen. Mange av de unge menneskene foretrekker likevel å komme seg fram av egen maskin.
Les også: Yr.no brukes av lokalbefolkning over hele verden
Velge og vrake i talent
En av gevinstene ved å samle så mye teknologikompetanse på et lite geografisk område, er at du alltid finner hjelpen du trenger i nabolaget.
Narratively, som satser på dybdereportasjer om aktuelle temaer, ble av Time nylig kåret til et av verdens 50 beste nettsteder. De har bare to ansatte, fordi det er så enkelt å hanke inn kompetente ressurser når de trenger det.
– Vi bruker frilansere til alle funksjoner: Skribenter, videoreportere, tegneserietegnere,tekstredigerere og videoredigerere, sier redaktør Brendan Spiegel.
Narratively leier plasser hos Made in NY Media Center, et kontorfellesskap- og inkubatormiljø som ønsker å «bygge broer mellom teknologi og historiefortelling».
– Det er bare å velge og vrake i talent, sier Spiegel.
Les også: Nå er Silicon Alley hetere enn Silicon Valley
Lærer av hverandre
En vesentlig visjon for Brooklyn Tech Triangle er nettopp å utvikle talent. Ildsjeler arrangerer gratis gründerskoler, og folk tas nærmest inn fra gata for å kurses i enkel programmering. Tech meet ups arrangeres overalt.
– I prakis fungerer hver bygning som en inkubator. Folk lærer av hverandre og utveksler ideer i heisen, sier direktør Alexandria Sica i Dumbo Improvement District.
Hennes jobb er å bidra til en best mulig utvikling av Dumbo, men hun er ikke veldig opptatt av at de skal skape et nytt Google eller Facebook i nabolaget.
– Vi skaper arbeidsplasser, og ønsker å gi lokal ungdom en sjanse i et spennende miljø. Riktignok har selskaper Huge og Etsy vokst seg store i Dumbo, med mange hundre ansatte, men det viktigste for oss er å skape et miljø hvor skapende mennesker føler seg velkomne, og virkelig har lyst til å være, sier hun.
Tett samarbeid med lokale universiteter gir studenter en mulighet til å prøve seg i det praktiske arbeidslivet og bli kjent med nøkkelpersoner i de lokale bedriftene, før de er ferdig med utdanningen.
Bygger lokalsamfunn
77 prosent av firmaene i Brooklyn Tech Triangle oppgir at mer enn halvparten av deres ansatte kommer fra Brooklyn, så det er liten tvil om at dette bygger et lokalsamfunn.
– Vi ønsker ikke at Dumbo skal bli et rent businessområde. Derfor er vi blant opptatt av å ha en balanse mellom IT-bedrifter og mer kunstneriske foretak. Miljøet skal være pulserende, det skal alltid skje noe spennende og annerledes her, sier Sica.
Derfor finner du ofte kunstinstallasjoner hvor du minst venter å se dem, og med ujevne mellomrom trekker de lokale teknologiselskapene ut i gatene for å teste ut teknologien sin på folk som ferdes der.
– Vi ønsker å stimulere til et levende teknologisamfunn, og det krever en del innretninger. Dumbo var for eksempel det første området i New York med gratis wifi, og vi har plassert solcelledrevne ladestasjoner for mobiltelefoner rundt i parkene, sier Alexandria Sica.
– Hele området skal utstråle innovasjon.
Les også: Airbus tilbyr "tjukkas-seter"
99,3 prosent vil være her
Lokale myndigheter har bidratt så det monner for å hjelpe gründere igang. Skattefritak og oppstartsmidler har vært en del av suksesskriteriene.
Men investeringen betaler seg:
I 2015 vil teknologiselskapene i Brooklyn Tech Triangle pumpe seks milliarder dollar inn i lokalsamfunnet, og rundt 18.000 mennesker skal etter planen være sysselsatt i vekstindustrien.
Så langt tyder også det meste på at folk trives der: I en undersøkelse utført av Urbanomics, sier 99,3 prosent av bedriftslederne i Brooklyn Tech Triangle at de ønsker å forbli hvor de er.
– Neste steg blir å ta i bruk eksperimentell teknologi for å gjøre miljøet enda bedre. Vi ønsker å bruke Brooklyn Tech Triangle som et laboratorium. Med sensorer og big data-analyser skal vi utforske nye muligheter og strekke oppfatningen av hva en tech hub kan være, sier Adam Lubinsky.
Les også: