Jordan presenterte nylig resultatene fra sitt designarbeid i forbindelse med ny produktemballasje. Arbeidet har skjedd i samarbeid med Norsk Designråd, og har hatt som formål både å gjøre det enklere for mennesker med spesielle behov å åpne emballasjen samt å framheve Jordan-produktene i butikkhylla.
– Jordan har begrensede ressurser i et tøft marked, og vi må derfor satse på å vinne i butikkhyllen. Dermed er produktdesign og innpakning våre viktigste hjelpemidler, sier produktutviklingssjef Geir Hellerud i Jordan.
Enklere åpningsmekanisme
KODE Design har stått for utformingen av den nye tannbørsteemballasjen. Daglig leder Leif Isachsen forklarer hva han legger i uttrykket "Design for Alle”.
– Alle er på et eller annet tidspunkt alle. Det er bare et spørsmål om tid og sted. Alle vil i løpet av livet kun ha mulighet til å bruke én arm, enten man har skadet seg, har et barn på den andre armen eller kun har én arm i det hele og store. Den eksisterende tannbørsteinnpakningen hadde stort forbedringspotensial, sier Isachsen.
Den nye emballasjen bærer preg av sterke kontraster, tydelig informasjon og store fonter. Den har i tillegg en langt enklere åpningsmekanisme enn tidligere.
Økte markedsandelen
Jordans arbeid har gitt resultater. Selskapet økte sin markedsandel fra 55,6 % ved februarlanseringen av "Individual", som den nye børstedesignen kalles, til 60,6 % i utgangen av april. Geir Hellerud mener Design for Alle profilerer Jordan godt i markedet.
– Jeg tror absolutt Design for Alle gir oss konkurransefortrinn, og vi vil vurdere det fortløpende i forhold til nye designprosjekter. Vi har lyktes godt med å skille oss fra konkurrentene, sa Hellerud.
– Impulskjøp
Arbeidet med den nye emballasjen startet i 2004. Da var Colgate den eneste tannbørsteprodusenten som skilte seg ut i butikkhylla med sin røde innpakning. Hellerud peker på at Jordan har tjent på sin designsatsing gjennom alle år.
– Tannbørste er svært ofte et impulskjøp. Du planlegger ikke tannbørstekjøpet i like stor grad som for eksempel tannpasta. Derfor var det svært viktig for oss å være synlig i butikken, sier han.
Designrådets prosjekt ”Design for alle” skal bidra til å fokusere på emballasje hos norske bedrifter og følgelig gjøre produktene mer brukervennlig. Prosjektleder i Designrådet, Onny Eikhaug, er svært stolt av pilotprosjektet.
– Prosjektet er en sterk oppfordring til norsk industri og norske designere om fortsatt å ha fokus på emballasje. Eldrebølgen gjør at halvparten av Norges befolkning er over 50 år innen 2012, og det blir desto viktigere å ha mer brukervennlig emballasje og produkter, sier Eikhaug.