Det internasjonale energibyrået IEA mener naturgass vil få en stadig viktigere rolle som drivstoff. Først for skipsfarten, deretter for tungtransport på land, melder Oil & Gas Journal.
– Tesla har ikke en elektrisk søppelbil, uttalte IEA-direktør Laszlo Varro torsdag.
Han leder IEAs gass-, kull og kraftmarkedsdivisjon og holdt torsdag en presentasjon hos den amerikanske tankesmien Center for Strategic and International Studies (CSIS) i Washington.
LNG-drevne kjøretøy øker fire ganger mer enn elektriske kjøretøy i USA. Drivkraften i denne trenden er busser og lastebiler, påpeker han.
– Men de er ikke like fasjonable som biler, la IEA-direktøren til.
Han grunnla Tesla: Han grunnla Tesla. Her er hans nye selskap
Tøffere konkurranse
Varro uttalte seg også om utsiktene for gassmarkedet fremover. Gass får stadig tøffere konkurranse fra kull og fornybar energi, samtidig som etterspørselen bremses.
Nylig la IEA frem nye rapporter for olje- og gassmarkedene for den neste fem årene. De mener at etterspørselen etter gass i årene frem mot 2020, vil vokse mindre enn de siste ti årene (i snitt 2 prosent årlig, mot 2,3 prosent årlig de siste ti årene).
Mer verdt som drivstoff
Det internasjonale analyseselskapet IHS mener naturgass som drivstoff daglig kan erstatte 1,5 millioner fat olje innen 2030. Oljeprisfallet har imidlertid bremset denne utviklingen. Det kommer frem i en fersk rapport.
– Likevel, skiftet til økt bruk av gass til tungtransport kommer til å fortsette, uttaler Michael Stoppard, selskapet sjefstrateg for gass i en melding.
I dag brukes naturgass hovedsakelig til produksjon av varme og elektrisitet. Som drivstoff kan gassen være mer verdt, ifølge IHS.
I 2030 tror de at 10 prosent av all LNG som handles globalt, vil gå til transport.
Volvo: Volvo: – Om 10 år er det slutt for dieselmotoren i byene