Det store, kompliserte brønnintervensjonsskipet Sarah har vært ferdig og klar for levering i et halvt år.
Men rederiet Marine Subsea har slitt med finansieringen.
Nå er imidlertid eventyrskipet på vei til Afrika og en jobb som har stått og ventet.
Eventyrlig dårlig timing
Sarah ble døpt under en stor festlighet i juli, der Sissel Kyrkjebø glitret og Alexander Rybak spilte Fairytale.
Uka etter skulle skipet etter planen overtas av Marine Subsea og settes inn på en kontrakt med Sonangol på oljefelt utenfor Angola.
Kostbart
Finansieringsproblemene og utsatt levering skal ha kostet rederiet ca. 70 millioner kroner i tapte inntekter. Ulstein har et søsterskip, Karianne, under bygging for samme rederi. Finansieringsløsningen for Sarah skal også omfatte karianne, som skal leveres i oktober 2010.
– Det har hele tiden vært god dialog mellom Ulstein Group og rederiet. Vi har hatt tro på en løsning og er svært glad for at fartøyet nå blir levert til Marine Subsea, sier konsernsjef i Ulstein Group Gunvor Ulstein.
Avansert
Sarah og søsterskipet bygges med Ulstein SX121 design med X-Bow.
Ifølge Ulstein skal skipet kunne operere selv under dårlige værforhold og samtidig ligge rolig og komfortabelt for mannskapet. Skipet er 120-meter langt, 25-meter bredt og har plass til 100 personer.
De er utstyrt med tårn, arbeidsbrønn (moonpool), ROV-hangar, kraner og helikopterdekk.
Rederiet Marine Subsea konsentrere seg om subsea konstruksjons- og servicemarkedet utenfor Vest-Afrika. Det har tre skip i drift og fem fartøy under bygging. Av disse er Sarah det mest avanserte fartøyet.